Menu główne
Handlowiec 12/2023
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
środa, 21 stycznia 2015
Magdalena Frątczak, Dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych w CBRE

Na rynku powierzchni handlowych dominują małe formaty handlowe zlokalizowane w miastach o wielkości 200 tyś. mieszkańców, czynsze utrzymują się na stabilnym poziomie a międzynarodowe marki wchodzące na polski rynek głównie wybierają Warszawę – takie wnioski wynikają z raportu „Poland Retail MarketView Q4 2014” przygotowanym przez zespół analityków firmy CBRE.

Całkowita powierzchnia handlowa dostarczona w 2014 roku wyniosła 425 000 mkw., wynik ten jest o 30% mniejszy od poziomu osiągniętego w 2013 roku.  Na koniec IV kwartału 2014 w budowie pozostawało 770 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej.

Zauważalny jest tren poszerzania oferty handlowej w mniejszych miastach, w których inwestycje stanowiły 70% dostarczonej powierzchni. Wybór lokalizacji determinuje powstające formaty handlowe, w minionym roku w zdecydowanej większości były to mniejsze parki handlowe, które stanowiły około 70% dostarczonych obiektów.

Wśród największych inwestycji oddanych do użytku należy wymienić Atrium Felicity w Lublinie (73 000 mkw.), Galerie Warmińską w Olsztynie (41 000 mkw.).

Katarzyna Kocon, Konsultant w Dziale Badań i Analiz Rynkowych w CBRE komentuje:

„Zauważamy coraz większą dywersyfikację oraz wychodzenie poza przyjęte schematy formatów, zarówno wśród deweloperów nowych obiektów handlowych, jak i najemców.
Powstają obiekty, których oferta wychodzi poza tradycyjny koncept centrów handlowych, również sieci handlowe starają się o bardziej zróżnicowany asortyment. Działania te, są odpowiedzią na rosnące wymagania i zapotrzebowania klientów, dla których kompleksowa oferta i czas zakupów ma coraz większe znaczenie.”

W 2014 roku na polskim rynku pojawiło się 20 nowych, międzynarodowych marek. Zdecydowana większość nowych najemców wybierała na pierwszą lokalizację Warszawę, wśród nich warto wymienić Celio, NEO, Kiko Milano.

Magdalena Frątczak, Dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych w CBRE mówi:

Po roku zdominowanym przez otwarcia centrów handlowych oraz ok 17 mniejszych  projektów, które wpisują się w trend convenience i retail park w mniejszych miastach, rozpoczynający się rok przyniesie większą ilość nowych obiektów w aglomeracjach i dużych miastach. „Jednak przy coraz częstszych przypadkach rezygnacji z nowych inwestycji lub ich zawieszania, deweloperzy dokładnie podchodzą do analizy lokalizacji i grupy docelowej przyszłych projektów, gdyż przy tak konkurencyjnym i wymagającym rynku nie mogą sobie pozwolić na błędy.”

Czynsze pozostają na stabilnym poziomie, jednak zauważalny jest nieznaczny trend spadkowy średnich stawek czynszu. Obecnie w Warszawie czynsze w najlepszych lokalizacjach przekraczają 100 EUR/mkw./miesiąc, a najdroższe lokale w najbardziej atrakcyjnych centrach poza Warszawą są o około połowę niższe.