Menu główne
Handlowiec 09/2024
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
poniedziałek, 16 czerwca 2014
Wzrost wartości Barometru Koniunktury Konsumenckiej

Wartość Barometru Koniunktury Konsumenckiej w czerwcu wyniosła -0,5 punktu (w skali od -100 do +100). W porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca, wskazanie Barometru wzrosło aż o 4,1 punktu. Był to czwarty z rzędu wzrost wartości Barometru. Pomimo dalszego pozostawania wartości wskaźnika na poziomie poniżej zera, oznaczającego utrzymywanie się niekorzystnego stanu koniunktury konsumenckiej, podkreślić należy jego wyraźne zbliżenie się do wartości neutralnej.

Na zmianę wartości Barometru pozytywnie wpływały następujące jego składowe: wzrost wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej, poprawa ogólnego klimatu koniunktury w handlu, wzrost nominalnej dynamiki wartości kredytów i pożyczek udzielonych gospodarstwom domowym, wzrost realnej dynamiki sprzedaży detalicznej, wzrost dynamiki liczby pracujących w sektorze przedsiębiorstw oraz spadek wskaźnika inflacji. Wzrost wartości Barometru łagodzony był przez spadek nominalnej dynamiki przeciętnych wynagrodzeń brutto w sektorze przedsiębiorstw.

Odnotowany w maju poziom wartości Barometru Koniunktury Konsumenckiej był najwyższy od grudnia 2008 roku, kiedy to po raz ostatni odnotowano jego wyższą wartość (-0,2 punktu). Stosunkowo wysoka wartość wskaźnika świadczy o poprawianiu się stanu polskiej gospodarki. Wartość Barometru od sześćdziesięciu sześciu miesięcy, a więc od pięciu i pół roku, znajduje się poniżej poziomu neutralnego (czyli zera), co stanowiło odbicie dominacji negatywnych czynników w gospodarce. Znacząca poprawa wartości wskaźnika (w skali roku o prawie 12,5 punktu) oraz jego wyraźne zbliżenie do wartości zero pokazuje jednak, że stan taki może się w najbliższym czasie zmienić.

Potwierdzają to dostępne na rynku prognozy makroekonomiczne. Poprawiająca się w kraju sytuacja gospodarcza sugeruje, że w najbliższych miesiącach utrzymywać się powinien trend wzrostowy Barometru. Według aktualnych prognoz IBnGR, tempo wzrostu PKB w 2014 roku przyspieszy do 3,1 procent. W każdym kolejnym kwartale będzie ono coraz wyższe, osiągając wartość 3,3 procent w ostatnich trzech miesiącach roku. Tempo takie, chociaż zdecydowanie wyższe od obserwowanego w poprzednich dwóch latach, trudno uznać jednak za zadowalające, zwłaszcza w porównaniu z wynikami osiąganymi w rekordowych pod tym względem latach 2006-2008. Podobnych rekordowych wyników w najbliższych latach nie należy zresztą się spodziewać, chociaż w roku 2015 tempo wzrostu gospodarczego przyspieszy do poziomu 3,8 procent.

Z perspektywy sektora handlowego najbardziej istotne są prognozy odnośnie dynamiki konsumpcji. W skali całego 2014 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego osiągnie wartość 2,6 procenta, co będzie wynikiem lepszym od notowanych w latach 2012-2013. Podobnie jak w przypadku dynamiki PKB, tempo wzrostu konsumpcji będzie coraz wyższe w każdym kolejnym kwartale – od 1,9 procent w pierwszym, do 3,2 procent w czwartym. W 2015 roku tempo wzrostu spożycia indywidualnego zwiększyć się powinno do 3,5 procent.

Warto również odnotować, że po dwóch latach spadków, odwrócą się negatywne tendencje w kształtowaniu się popytu inwestycyjnego. W opinii IBnGR, nakłady inwestycyjne zwiększą się w 2014 roku o 5,1 procent.

Barometr Koniunktury Konsumenckiej jest wyliczanym comiesięcznie wskaźnikiem obrazującym aktualny stan koniunktury. Jego wartości zmieniają się w przedziale od -100 do +100. Wartości poniżej zera wskazują niekorzystna koniunkturę konsumencka, a powyżej – korzystną.