Menu główne
Handlowiec 09/2024
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
środa, 06 listopada 2013
Raport TNS Polska - Spożycie alkoholu w Polsce w 2012 r.

Czy pijemy dużo alkoholu, czy dalej aktualny jest stereotyp Polaka nadużywającego napojów z procentami? W jakich okolicznościach najczęściej sięgamy po alkohol? Na te pytania odpowiada raport TNS Polska „Spożycie alkoholu w Polsce w 2012 r." Wyniki pokazują, że alkohol dla współczesnych Polaków jest przede wszystkim dodatkiem do dobrej zabawy i spotkań w gronie rodziny czy przyjaciół.

Raport odpowiada na najważniejsze pytania dotyczące spożywania alkoholu przez Polaków. Wyniki pokazują m.in., że co 6. Polak w ogóle nie pije alkoholu, a odsetek abstynentów rośnie wraz z wiekiem. Tradycyjnie wśród konsumentów napojów alkoholowych jest więcej mężczyzn niż kobiet. Spożycie alkoholu w Polsce na mieszkańca jest niższe niż średnia dla Unii Europejskiej .

Z badań zrealizowanych przez TNS Polska wynika, że najchętniej spożywamy alkohol we własnym domu (67%) oraz u przyjaciół, znajomych (24%), głównie dla relaksu lub ze względu na szczególne okazje. W strukturze spożycia dominuje piwo (87,6%), na drugim miejscu są mocne alkohole (7%), dalej wino (5,3%). Na poziom spożycia niewielki wpływ ma wielkość miejsca zamieszkania (wieś, miasto).

„Na szczególną uwagę zasługują różnice w spożyciu alkoholu związane z płcią konsumenta. Kobiety szczególnie preferują wino - piją go więcej niż mężczyźni - oraz drinki. Mężczyźni piją przede wszystkim piwo i mocne alkohole. To specyfika ostatnich lat, spożycie piwa i wina w Polsce wzrosło o połowę w ciągu ostatniej dekady. Także styl konsumpcji jest zróżnicowany: mężczyźni częściej piją dla odstresowania, bez szczególnej okazji, kobiety zazwyczaj piją dla towarzystwa ze znajomymi lub partnerem" - komentuje wyniki Jędrzej Ochremiak, Research Executive w TNS Polska.

Co ważne, zdecydowana większość Polaków (99% kobiet, 86% mężczyzn) sięga po alkohol z umiarem, tzn. nie przekracza norm picia o niskim ryzyku wyznaczonych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych .

Wbrew stereotypom alkoholu nie piją przede wszystkim gorzej wykształceni Polacy. Wśród osób lepiej wykształconych jest więcej pijących niż wśród osób z wykształceniem średnim, zawodowym czy podstawowym.

- Wyniki badania prowadzonego przez cały 2012 rok pokazują zmiany w modelu spożycia alkoholu w Polsce i burzą stereotypowe myślenie o stosunku Polaków do alkoholu - mówi Leszek Wiwała, Prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Jak się okazuje, abstynenci nie są wcale wyjątkami w naszym kraju, w strukturze spożycia znacząco dominuje piwo, a odsetek konsumentów spada wraz z wiekiem. Najważniejsze jest jednak to, że większość konsumentów spożywa alkohol, w tym mocne trunki, z umiarem i odpowiedzialnie.