Od 1 października br. podatnicy muszą stosować się do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących z dnia 14 marca br. (Dz. U. poz. 363). Rozporządzenie weszło w życie 1 kwietnia br., jednak Ministerstwo Finansów wprowadziło okres przejściowy, który kończy się 30 września.
Zmiany:
- Paragon powinien zawierać nazwę „PARAGON FISKALNY"
- Paragon powinien zawierać wartość rabatów lub narzutów, o ile występują
- Paragon powinien zawierać NIP nabywcy, ale tylko w przypadku, gdy klient tego zażąda
Wyjątek - jeżeli obecnie używana kasa nie ma funkcji wpisywania NIP-u nabywcy, nie trzeba jej wymieniać z tego powodu. Wymóg umieszczania NIP-u na żądanie dotyczy tylko kas, które już posiadają taką możliwość. Kasa pozbawiona tej funkcji może być używana aż do jej zużycia.
- Paragon powinien zawierać „nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację"
Dopuszczalne jest stosowanie skrótów, ustalenie odpowiedniego opisu należy do przedsiębiorcy, jednak musi on jednoznacznie wskazywać dany produkt. Nazwa towaru musi z jednej strony umożliwić konsumentowi rozpoznanie zakupionego konkretnego produktu, z drugiej strony powinna pozwalać organowi podatkowemu na określenie prawidłowej stawki VAT za ten artykuł. Wymóg ten wyklucza możliwość stosowania nazw grup towarów. Nazwy określa sam podatnik uwzględniając asortyment sprzedawanych towarów. Przepisy powinny być stosowane odpowiednio do możliwości technicznych kasy, nie ma obowiązku wymieniania kasy - może to skutkować mniej szczegółowym prowadzeniem identyfikacji w zależności od tego na co powala używany sprzęt, ale musi zapewniać on prawidłowe przyporządkowanie do stawek VAT.
W przypadku niejasności warto skontaktować się z Krajową Informacją Podatkową
Infolinia:
Z tel. stac.: 801 055 055
Z tel. kom.:(22) 330 0330
źródło: PIH