Strefa kasy w małoformatowych sklepach niezależnych i miękkiej franczyzy jest ważnym miejscem ekspozycji między innymi batonów i wafelków impulsowych, gum do żucia, tabletek przeciwbólowych oraz papierosów.
Batoniki i wafelki impulsowe można znaleźć niemal we wszystkich tradycyjnych sklepach spożywczych. Średnio klienci mogą wybierać spośród około 30 produktów, a większość sklepów oferuje batony Snickers i Mars i wafelki Prince Polo. Klienci najczęściej sięgają po standardowe batony Snickers w pojedynczym opakowaniu i wafelki Prince Polo XXL Classic.
Mimo tego, że te słodycze kupowane są najczęściej pod wpływem impulsu na blisko 40% paragonów można znaleźć więcej niż jedno opakowanie. Sprzedaż wafelków i batonów rośnie w ciągu dnia, najwięcej transakcji ma miejsce w godz. od 13.00 do 19.00. Nieco inny jest wzór zakupów dla batonów zbożowych, które mają dwa piki sprzedaży: poranny i popołudniowy – w drodze do i z pracy.
Kolejną kategorią, której miejsce jest głównie w strefie kasy są gumy do żucia. Niemal każdy sklep ma je w swoim asortymencie, średnio klienci mogą wybierać spośród około 13 wariantów. Rynek jest zdominowany przez jednego producenta - Wrigley, produkty marek Orbit, Winterfresh, Airwaves, Wrigley's Spearmint - stanowią ponad 90% wolumenu sprzedaży i generują ponad 90% wartości sprzedaży kategorii.
Gumy do żucia najczęściej są kupowane rano, w drodze do pracy oraz po południu i wieczorem, w drodze powrotnej. Klienci zazwyczaj kupują jedno opakowanie gum w cenie ok. 2 zł.
W strefie przykasowej można znaleźć również leki sprzedawane bez recepty, głównie przeciwbólowe, które sprzedaje około 85% sklepów. Środki przeciwbólowe są zimą kupowane nieco rzadziej niż w pozostałych miesiącach, gdyż zimą klienci sięgają raczej po leki przeciw przeziębieniom, na ból gardła, kaszel. Tabletki najczęściej są kupowane w pierwszej połowie dnia, w godzinach od 7.00 do 12.00.
Przeciętny sklep ma w swojej ofercie ponad 6 wariantów tabletek przeciwbólowych, najłatwiej dostępne są Ibuprom 10 szt. i Apap 6 szt. Klienci najczęściej sięgają po dwa najszerzej rozdystrybuowane produkty i najmniejsze opakowanie Ibuprom 2 szt. W ostatnich latach obserwujemy wzrost znaczenia kapsułek żelowych w tej kategorii.
Papierosy są jedną z najczęściej kupowanych podkategorii w tzw. sklepach tradycyjnych. Generują w takich sklepach najwyższe obroty spośród wszystkich podkategorii, nawet w najcieplejszych miesiącach wartość ich sprzedaży jest wyższa niż piwa, napojów czy lodów. Sklepy średnio sprzedają około 55 wariantów papierosów. Najpopularniejszą marką jest L&M producenta Phillip Morris, te papierosy można znaleźć w niemal wszystkich sklepach monitorowanych przez CMR i na około 20% paragonów z papierosami. Mimo tego, że L&M jest marką ze średniego segmentu cenowego, klienci najchętniej kupują papierosy z niskiego segmentu cenowego, znajdują się nawet na co drugim paragonie osób kupujących papierosy.
Wzrost ceny spowodowany podwyżkami akcyzy wpłynął na spadek wartości sprzedaży papierosów i częstość ich kupowania, w ostatnim półroczu obie te liczby były niższe niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Podwyżki akcyzy powodujące wzrost cen papierosów powodują, że w ostatnim półroczu wartość ich sprzedaży spadła w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Producenci prześcigają się w próbach przyciągnięcia i zatrzymania klientów. Pojawiły się papierosy z mentolową kulką, papierosy naturalne, bez jakichkolwiek dodatków, kolejne marki wprowadzają warianty slim i super slim, które stają się coraz popularniejsze.
Jolanta Chmielewska
Centrum Monitorowania Rynku sp. z o.o.