Menu główne
Handlowiec 09/2024
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
środa, 03 kwietnia 2013
kod kreskowy

3 kwietnia 1973 r. liderzy przemysłu spożywczego w USA wybrali jeden standard do identyfikacji produktów, który teraz znany jest na świecie jako kod kreskowy GS1. Decyzja ta była początkiem powstania globalnego języka biznesu, który do dnia dzisiejszego zapewnia  przejrzystość w łańcuchach dostaw w wielu sektorach.

Rok później (26 czerwca, 1974 roku o 8:01), został zeskanowany pierwszy kod kreskowy w USA, w Troy, Ohio. Czterdzieści lat później każdego dnia skanowanych jest ponad 5 miliardów produktów na całym świecie. Kodowanie produktów stało się czymś więcej niż tylko ich oznaczaniem kodem kreskowym i skanowaniem - umożliwiło rozwój globalnego handlu.

Kody kreskowe dzisiaj są już codziennością, elementem dobrze znanej technologii. Warto jednak zdać sobie sprawę, że to właśnie one stały się zapowiedzą nadchodzącej ery masowego i otwartego handlu. Ich wynalezienie nie tylko zrewolucjonizowało sposób prowadzenia handlu detalicznego i wygenerowało miliardy dolarów zysków, ale także wywołało potrzebę współpracy i budowania konsensusu między dotychczasowymi konkurentami.

„GS1 odegrało ogromną rolę w kształtowaniu historii globalnego handlu przez ostatnie 40 lat, ponieważ liderzy organizacji widzieli ogromny potencjał we współpracy w zakresie standardów, którą umożliwiało zastosowanie kodów kreskowych w całym łańcuch dostaw." - podkreśla Miguel Lopera, Prezydent GS1 & CEO.

W ciągu ostatnich czterdziestu lat, rozwiązania GS1 stały się podstawą procesów biznesowych dla prawie 2 milionów użytkowników. To dzięki standardom GS1 ich użytkownicy mogą mówić we wspólnym języku, który nie tylko łączy ze sobą odległe geograficznie czy kulturowo przedsiębiorstwa, ale również pozwala liderom przemysłu na wykorzystanie siły informacji, by poprawić życie ludzi na całym świecie.

Ten wszechobecny już element cywilizacji, daje wiele korzyści konsumentom, ponieważ wspiera proces wydania towarów, redukując błędy wprowadzania danych do systemu i czas oczekiwania w punkcie sprzedaży. Daje również korzyści właścicielom firm, ponieważ pomaga zwiększyć sprzedaż dzięki lepszej obsłudze klienta, rotacji towarów i śledzeniu zapasów.

Przykładowo we Francji, według raportu pt. „17 billion reasons to say thanks" wydanego przez Vineeta Garg, Charles Johnes & Christopher Sheedy, wykorzystanie kodów kreskowych umożliwia uzyskanie oszczędności w wysokości ok. 6,59% rocznych przychodów. Jest kilka innych ciekawych, mniej znanych faktów dotyczących kodów, np.:

Kod kreskowy GS1 nie zawiera w sobie ceny produktu. Kreski i spacje po prostu identyfikują produkt i dostarczają informacji o kraju pochodzenia, numerze partii, numerze seryjnym i dacie ważności.

Badania pokazują, że człowiek piszący na komputerze robi jeden błąd na 300 wprowadzonych liter. Prawdopodobieństwo błędnego odczytania symbolu kodu kreskowego wynosi pomiędzy jeden na milion a jeden na 4 miliardy skanowań.

Laser i skaner, który odczytuje kod kreskowy potrafi odczytać od 40 do 200 kodów na sekundę.

Od śledzenia produktów do automatycznego uzupełniania półek produktami i dalej do szybszego i bardziej efektywnego exportu i importu, to dzięki takim globalnym rozwiązaniom GS1 łańcuch dostaw stał się bardziej efektywny.

Kod kreskowy GS1 stał się pierwszym rewolucyjnym krokiem wśród aktualnie wykorzystywanych globalnych standardów. Dziś na system standardów GS1 składają się również:

GS1 DataBar, kolejna generacja kodu kreskowego GS1. Choć jest mniejszy od klasycznego kodu, może zawierać znacznie więcej informacji i można go umieścić na każdym pojedynczym produkcie, np. na jabłku. Wykorzystując kod GS1 DataBar, sieć składająca się ze 100 sklepów, może wygenerować oszczędności w wysokości ok. 2,33 miliona dolarów w przypadku zastosowania go na wyrobach mięsnych czy owocach i warzywach.

Elektroniczny Kod Produktu (EPC - Electronic Product Code) dzięki wykorzystaniu tagów RFID, pomaga zwiększyć przejrzystość i efektywność całego łańcucha dostaw i poprawić jakość przepływających informacji pomiędzy przedsiębiorcami i ich kluczowymi partnerami. Wspiera przedsiębiorców na całym świecie w zarządzaniu przesyłkami, zapasami oraz kapitałem, redukując podróbki, błędy medyczne. Jest również pomocny w zwalczaniu kradzieży poprzez tworzenie bardziej efektywnych i usprawnionych procesów w wielu sektorach.

Standardy GS1 eCom zapewniają jasne wytyczne do tworzenia elektronicznych dokumentów handlowych tak, aby były one bezproblemowo przesyłane pomiędzy partnerami, bez względu na język w którym wprowadzane są dane czy systemy IT którymi posługują się firmy. Elektroniczne standardy pozwoliły firmom zrezygnować z dokumentów papierowych, co zaowocowało skróceniem czasu dostawy średnio o 61 godzin, oszczędnościami od 12 do 18 dolarów na transakcji oraz 5% zmniejszeniem braków produktu.

Globalna Sieć Synchronizacji Danych GS1, która zapewnia potężne środowisko dla ciągłej i bezpiecznej synchronizacji danych o produktach i pozwala firmom, które ze sobą współpracują, na stały dostęp do prawidłowych informacji w systemie.

GS1, udostępniając standard traceability, ułatwia wprowadzanie rozwiązań w firmach zapewniających pełną przejrzystość oraz spełnienie wszystkich wymogów prawnych oraz wymogów systemów zapewnienia jakości. Standardy GS1 pomagają poprawić bezpieczeństwo produktów, gdyż ułatwiają śledzenie żywności i jej składników na skalę globalną bez względu na ilość przedsiębiorstw, dostawców czy na ilość granic, które przekracza produkt od powstania aż do samego konsumenta. W połączeniu z rozwiązaniem GS1 Recall ułatwiają firmom bardziej efektywne i szybsze wycofanie produktu z rynku.

Standardy GS1 zaczynają odgrywać coraz większą rolę także w Ochronie Zdrowia. Organizacja GS1 tworzy platformę współpracy dla szpitali, firm farmaceutycznych, producentów wyrobów medycznych, firm transportowych i innych, którzy rozwijając standardy chcą poprawić bezpieczeństwa pacjenta poprzez zmniejszenie błędów medycznych oraz poprawę śledzenia ruchu i pochodzenia leków i wyrobów medycznych.

Firmy z sektora TSL zyskują przewagę konkurencyjną dzięki stosowaniu standardów GS1 do monitorowania ruchu przesyłek. Osiągają wymierne korzyści poprawiając swoją wydajność, przejrzystość w łańcuchu dostaw i zarządzanie zapasami. Stosowanie standardów GS1 pomaga również zwiększyć bezpieczeństwa dystrybucji oraz szybkość dokonywanych operacji.

GS1 stara się w nadchodzących 40 latach pełnić rolę innowacyjnego lidera Globalnego Języka Biznesu. Konsumenci zgodnie z cyfrowymi trendami, wykorzystując technologie mobilne i media społecznościowe, będą wymagać na bieżąco aktualnych informacji o produktach. Skanując kody umieszczone na produktach będą otrzymać informacje spoza etykiety np. miejsce pochodzenia produktu, składniki, przepisy oraz etyczne aspekty procesu produkcyjnego.

Mając w pamięci ostatnie cztery dekady, GS1 chce w perspektywie kolejnych 40 lat budować świat, gdzie rzeczy i powiązane z nimi informacje przemieszczają się bardziej efektywnie i bezpieczniej z korzyścią dla przedsiębiorstw i polepszenia życia ludzi każdego dnia, na całym świecie.

 

Instytut Logistyki i Magazynowania, GS1 Polska