Menu główne
Handlowiec 09/2024
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
piątek, 24 sierpnia 2012
eurocash

Przychody Grupy Eurocash w II kwartale br. wyniosły ponad 4,2 mld zł (wzrost o 64,3% r/r), a w całym I półroczu przekroczyły 7,9 mld zł (+71,1%). Skokowy wzrost obrotów to w dużej mierze efekt konsolidacji od początku 2012 r. przejętej Grupy Tradis, przy jednoczesnym dalszym organicznym rozwoju Grupy Eurocash.

EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, sięgnęła w II kwartale przeszło 110 mln zł (wzrost o 71,5%), a narastająco od początku roku - ponad 170 mln zł (+75,6%). Zysk netto natomiast wyniósł w II kwartale 52,5 mln zł, tj. o 48,8% więcej niż przed rokiem. W całym I półroczu 2012 r. zwiększył się o 42,5% do 62,7 mln zł.

Skokowy wzrost skali działalności Grupy Eurocash, znajdujący odzwierciedlenie w kilkudziesięcioprocentowym wzroście przychodów, jak i pozostałych wyników finansowych, to przede wszystkim efekt konsolidacji od początku 2012 r. wyników przejętej Grupy Dystrybucyjnej Tradis. W okresie II kwartału dodała ona do przychodów Grupy Eurocash niemal 1,5 mld zł, a w całym I półroczu tego roku prawie 2,9 mld zł.

Największy w Polsce hurtowy partner lokalnych sklepów spożywczych odnotował jednocześnie wyraźny wzrost w dotychczasowych formatach dystrybucji. Z wyłączeniem sprzedaży Grupy Tradis, wzrost przychodów Grupy Eurocash wyniósł w II kwartale br. 9%, a w I półroczu 2012 r. 12%. Największy udział miał w nim format cash&carry - w II kwartale sprzedaż do odbiorców zewnętrznych przekroczyła 1 mld zł (wzrost o 13,3%), a narastająco po sześciu miesiącach tego roku wyniosła ponad 1,9 mld zł (+16,2%). Na koniec czerwca 2012 r. sieć hurtowni dyskontowych Eurocashu liczyła 136 placówek Eurocash Cash&Carry (o 2 więcej niż na koniec 2011 r.) oraz 3 hurtownie Batna. Liczba zaopatrywanych przez te hurtownie sklepów sieci abc wyniosła natomiast 4 897, czyli od początku tego roku powiększyła się o 245 sklepów.

Mocne wyniki sprzedaży Eurocash odnotował także w ramach sieci placówek franczyzowych Delikatesy Centrum. Sprzedaż hurtowa do Delikatesów Centrum wzrosła w II kwartale 2012 r. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. o 13,7% (o 2% dla stałej liczby sklepów z tej sieci), natomiast w całym I półroczu o 17,1% (o 4% dla stałej liczby placówek). Sieć Delikatesy Centrum w połowie 2012 r. liczyła 693 sklepy, tj. o 44 więcej niż na koniec 2011 r.

- W parze z dynamicznie rosnącymi przychodami Grupy Eurocash, zgodnie z naszymi zamierzeniami zwiększają się także pozostałe wyniki finansowe. Proces konsolidacji Grupy Tradis przebiega zgodnie z planem, a efekty przynosi również zakończona już integracja Premium Distributors z Grupą Eurocash - wskazuje Jacek Owczarek, dyrektor finansowy i członek zarządu Eurocashu. - Kilkudziesięcioprocentowe wzrosty odnotowaliśmy na każdym poziomie rachunku wyników, choć w przypadku zysku netto był on nieco mniej spektakularny. Spadek rentowności netto to jednak naturalna konsekwencja wzrostu kosztów finansowych, związanego przede wszystkim z obsługą długu zaciągniętego na sfinansowanie naszych planów akwizycyjnych - wyjaśnia Owczarek.

W II kwartale 2012 r. rentowność brutto na sprzedaży Grupy Eurocash sięgnęła 11,1% (wzrost o 1,43 p.p. w porównaniu z analogicznym okresem 2011 r.), a w I półroczu wyniosła 10,61% (+0,94 p.p.). Marża EBITDA zwiększyła się w minionym kwartale do 2,62% (+0,11 p.p.), a narastająco od początku roku 2,14% (+0,05 p.p.). Na poziomie zysku netto rentowność w II kwartale 2012 r. wyniosła 1,25% (-0,12 p.p.), a w okresie pierwszych sześciu miesięcy tego roku 0,79% (-0,16 p.p.).