Wskaźnik koniunktury w handlu spadł w II kwartale 2012 r. do plus 1,0 pkt z plus 1,8 pkt w II kwartale 2011 roku - podał Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH.
"W II kwartale 2012 roku ogólny wskaźnik koniunktury kształtował się na poziomie +1,0 pkt. Wskaźnik ten był nieco wyższy niż w I kwartale (o 0,4 pkt.), jednak niższy niż w analogicznym okresie minionego roku (wyniósł on bowiem +1,8 pkt.) oraz niższy o 3,6 punktu w porównaniu do średniej dla tego okresu dla ostatnich dziesięciu lat (wynosi ona +4,6 pkt.)" - napisano w raporcie.
"W ciągu kwartału wzrosło saldo odpowiedzi na pytanie dotyczące zmiany ogólnej sytuacji przedsiębiorstw handlowych, lecz pomimo tego wzrostu pozostało na ujemnym poziomie. W sumie jednak, przedsiębiorstwa handlowe oceniły swoją ogólną sytuację jako dobrą. Saldo odpowiedzi na to pytanie wyniosło +5,6 pkt. (24,8 proc. badanych przedsiębiorstw uznało ogólną kondycję swojego przedsiębiorstwa za dobrą, 56,0 proc. ankietowanych za średnią, natomiast 19,2 proc. za słabą)" - dodano.
Z badań wynika, że w II kwartale w najlepszej sytuacji były przedsiębiorstwa handlowe działające branżach: mebli i sprzętu oświetleniowego, ryb oraz wyrobów włókienniczych i odzieży.
"Podobnie jak w poprzednim kwartale, możliwości poprawy sytuacji przedsiębiorstw handlowych ograniczały następujące czynniki: konkurencja, koszty zatrudnienia pracowników, niedostateczny popyt oraz powierzchnia sprzedaży" - napisano.
Źródło: PAP