Wskaźnik Optymizmu Konsumentów w marcu wzrósł o 4,07 pkt mdm i osiągnął wartość 77,37 pkt, co jest najwyższym wynikiem od listopada ubiegłego roku - podał w komunikacie Ipsos. Autorzy badania wskazują, że na poprawę nastrojów mogło wpłynąć nadejście wiosny.
"Obserwowany od listopada 2011 roku spadek nastrojów konsumenckich Polaków został, przynajmniej chwilowo, przełamany. Jeszcze w lutym mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów obniżał się, osiągając poziom 73,3 pkt. Obecny Wskaźnik Optymizmu jest na poziomie 77 punktów i jest to jego najwyższy poziom od listopada 2011 roku" - napisano w piątkowym komunikacie.
"Według marcowego sondażu Ipsos, 22 proc. Polaków uważa, że sprawy naszego kraju zmierzają w dobrym kierunku, co stanowi wzrost o 3 punkty procentowe w stosunku do ubiegłego miesiąca" - dodano.
"Na poprawę nastrojów może mieć pewien wpływ okres wiosenny, wskazuje na to analiza historyczna WOK. Jeśli przeanalizować wstecz wyniki tego prowadzonego od 20 lat pomiaru, można powiedzieć, że w ostatnim dwudziestoleciu okres wiosenny był niemal zawsze okresem stabilnych lub poprawiających się nastrojów, zaś spadki w tym czasie pojawiały się bardzo rzadko" - napisano.
W marcu wzrost zanotowały wszystkie wskaźniki składowe WOK.
Z badania wynika, że w marcu możliwość odkładania pieniędzy deklarowało 12 proc. badanych, podczas gdy w lutym odsetek ten wyniósł 8 proc. W porównaniu do lutowego pomiaru wzrósł odsetek Polaków twierdzących, że bezrobocie będzie spadać: w lutym takiego zdania było 6 proc. badanych, a obecnie 9 proc.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 9 a 15 marca na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1010 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Źródło: PAP