Konsolidacja w branży sklepów ogólnospożywczych postępuje, ale wciąż więcej placówek działa niezależnie niż w sieciach.
Z raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych wynika, że w ramach sieci franczyzowych zrzeszonych jest ok. 20 tys. sklepów ogólnospożywczych (bez uwzględnienia specjalistycznych), z czego ok. 4 tys. działa na zasadzie franczyzy klasycznej (często nazywanej twardą franczyzą), a ok. 16 tys. to sklepy współpracujące na zasadzie tzw. miękkiej franczyzy. Dodatkowo w ramach pozostałych sieci (wyłącznie sklepy własne, sklepy spółdzielcze etc.) działa kolejne 12 tys. placówek.
Faktem jednak jest, że ich ogólna liczba z roku na rok topnieje o kilka tysięcy. I trend ten nadal będzie postępował ze względu na ekspansję prowadzoną przez sieci dyskontów oraz międzynarodowych hiper- i supermarketów. Konieczność obrony swoich interesów oraz chęć przetrwania skłonią właścicieli sklepów do szukania wsparcia w sieciach. Można więc spodziewać się dalszego rozwoju sieci franczyzowych w Polsce, a także powstawania nowych projektów tego typu. Widać bowiem, że dotychczasowe propozycje wciąż nie zawierają oferty odpowiadającej na potrzeby dużej części polskich kupców.
Z szacunków ARSS wynika, że na koniec 2011 roku w ramach sieci franczyzowych będzie działać ok. 23,5 tys. sklepów ogólnospożywczych, w tym ok. 4900 na zasadach franczyzy klasycznej. Można się spodziewać, że najbardziej urosną takie sieci jak abc, Odido, Żabka, Lewiatan, Nasz Sklep, Detal Polski (Kropka, Sklep Polski, Dobry Sklep, Poziomka), Eden i Carrefour express. Każda z wymienionych sieci ma ambicję przyłączyć od 200 do 500 sklepów. Plany wielu mniejszych sieci opiewają na 50-100 otwarć, w tym m.in. Delikatesów Centrum, Rabatu Detal, Słoneczka, Freshmarketu, PGS (Top Market, Minuta8, Delica) czy Koniczynki.
Pełny raport Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych o franczyzie w branży sklepów ogólnospożywczych w 2010 i 2011 roku można przeczytać, wchodząc na stronę FranczyzawPolsce.pl lub klikając w ten link.