Z raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych wynika, że w ramach sieci franczyzowych zrzeszonych jest ok. 20 tys. sklepów ogólnospożywczych (bez uwzględnienia specjalistycznych), z czego ok. 4 tys. działa na zasadzie franczyzy klasycznej (często nazywanej twardą franczyzą), a ok. 16 tys. to sklepy współpracujące na zasadzie tzw. miękkiej franczyzy. Dodatkowo w ramach pozostałych sieci (wyłącznie sklepy własne, sklepy spółdzielcze etc.) działa kolejne 12 tys. placówek.
Na rynku wciąż jednak pozostaje w granicach 55-60 tys. niezależnych sklepów ogólnospożywczych nienależących do żadnej sieci. To o nie toczy się walka wśród ok. 60 sieci franczyzowych obecnych na polskim rynku. Jednak tylko kilka sieci może się pochwalić wyjątkowo dużą skutecznością w przyciąganiu kolejnych partnerów. Powyżej 1000 sklepów zrzesza tylko 6 sieci, powyżej 100 – 24. Ponad połowa sieci franczyzowych działających w tej branży liczy mniej niż 100 placówek. Ich istnienie, rozwój oraz w wielu przypadkach mocna lokalnie pozycja świadczy jednak o tym, że polscy kupcy cenią nie tylko dużych i silnych operatorów budujących sieci ogólnopolskie, ale także lokalne inicjatywy zapewniające im zazwyczaj poczucie większej niezależności.
Pierwsza dziesiątka największych sieci w branży sklepów ogólnospożywczych zrzesza ponad 15 tys. sklepów, tj. ok. 75 proc. placówek, których właściciele zdecydowali się na przystąpienie do tego rodzaju organizacji. Mimo to mniejsze projekty wcale nie są skazane na porażkę. Wręcz przeciwnie, wciąż rosną w siłę. Na rynku powstają także nowe systemy franczyzowe, jak np. najnowszy projekt Makro Cash & Carry pod marką Odido czy też mocno odświeżona i dopiero od ok. roku intensywnie promowana oferta Carrefoura – Carrefour express. Nowe projekty rodzą się też na rynkach lokalnych.
Faktem jednak jest, że ich ogólna liczba z roku na rok topnieje o kilka tysięcy. I trend ten nadal będzie postępował ze względu na ekspansję prowadzoną przez sieci dyskontów oraz międzynarodowych hiper- i supermarketów. Konieczność obrony swoich interesów oraz chęć przetrwania skłonią właścicieli sklepów do szukania wsparcia w sieciach. Można więc spodziewać się dalszego rozwoju sieci franczyzowych w Polsce, a także powstawania nowych projektów tego typu. Widać bowiem, że dotychczasowe propozycje wciąż nie zawierają oferty odpowiadającej na potrzeby dużej części polskich kupców.
Z szacunków ARSS wynika, że na koniec 2011 roku w ramach sieci franczyzowych będzie działać ok. 23,5 tys. sklepów ogólnospożywczych, w tym ok. 4900 na zasadach franczyzy klasycznej. Można się spodziewać, że najbardziej urosną takie sieci jak abc, Odido, Żabka, Lewiatan, Nasz Sklep, Detal Polski (Kropka, Sklep Polski, Dobry Sklep, Poziomka), Eden i Carrefour express. Każda z wymienionych sieci ma ambicję przyłączyć od 200 do 500 sklepów. Plany wielu mniejszych sieci opiewają na 50-100 otwarć, w tym m.in. Delikatesów Centrum, Rabatu Detal, Słoneczka, Freshmarketu, PGS (Top Market, Minuta8, Delica) czy Koniczynki.
Pełny raport Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych o franczyzie w branży sklepów ogólnospożywczych w 2010 i 2011 roku można przeczytać, wchodząc na stronę FranczyzawPolsce.pl lub klikając w ten link.