Menu główne
Handlowiec 09/2024
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
środa, 29 lutego 2012
eurocash

Grupa Eurocash, największy w Polsce hurtowy dystrybutor FMCG, osiągnęła w 4 kw. br. 2,6 mld zł przychodów (+14,0% r/r). Na ich wzrost, oprócz akwizycji (konsolidacja wyników Premium Distributors oraz Polcater) wpływ miał wzrost organiczny, w szczególności w formacie cash&carry.

Po czterech kwartałach narastająco przychody Grupy wyniosły blisko 10,0 mld zł (+28,1%).

EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja) wzrosła w 4 kw. o 13,0% r/r do 103,2 mln zł, a po czterech kwartałach wzrost wyniósł 15,2% do 265,8 mln zł.

Zysk netto w 4 kw. wzrósł o 12,8% do poziomu 53,8 mln zł. Zysk netto za cztery kwartały narastająco zwiększył się natomiast o 4,6% do 134,4 mln zł.

Dynamiczny wzrost przychodów ze sprzedaży Grupy (+14,0 kwartał do kwartału i 28,1% rok do roku) był związany zarówno z rozpoczęciem konsolidacji wyników przejętych spółek (Premium Distributors od 2 sierpnia 2010 r. oraz Pol Cater od 1 marca 2011 r.), jak i wzrostami sprzedaży odnotowanymi w poszczególnych formatach. W szczególności widoczny był wzrost w formacie cash&carry, w 2011 r. wyniósł 16,9% r/r. (a dla stałej liczby hurtowni - like for like: +13,1%). Na koniec 2011 r. Grupa Eurocash prowadziła 137 hurtowni cash&carry (w tym 3 Batna) - wobec 129 rok wcześniej.

Silne wyniki pokazała również sprzedaż do klientów skupionych w ramach sieci franczyzowych prowadzonych przez Grupę Eurocash, w szczególności Delikatesy Centrum. W 2011 r. sprzedaż hurtowa Eurocash do Delikatesów Centrum zwiększyła się o 19,8%, a dla stałej liczby placówek o 8,1%. Warto również dodać, że sprzedaż detaliczna sklepów należących do sieci Delikatesy Centrum (dla stałej liczby placówek) wzrosła o 8,5% w całym ubiegłym roku. Na koniec 2011 r. w sieci Delikatesy Centrum skupionych było 649 placówek (wzrost netto o 88 sklepów rok do roku).

Także Grupa Dystrybucyjna Tradis, która dołączyła do Grupy Eurocash pod koniec 2011 r. zanotowała wzrost sprzedaży spółek dystrybucyjnych na poziomie 8,1% w porównaniu do 2010 r. (wyniki będą konsolidowane z Grupą Eurocash od początku 2012 r.).

Wzrostom sprzedaży towarzyszyły rosnące wyniki, w szczególności na poziomie operacyjnym (EBITDA większa o ponad 15% rok do roku). Zysk netto, który za cały 2011 rok wyniósł ponad 134 mln zł, również pokazał wzrosty, choć mniejszej skali. Wynikało to w szczególności z kosztów odsetek od zadłużenia zaciągniętego na zakup Premium Distributors. Dodatkowo na wynik miały wpływ jednorazowe koszty związane ze sfinalizowaniem transakcji przejęcia Grupy Tradis, które wyniosły ponad 9 mln zł w 2011 r.

- Za nami dobry rok. Kolejny kwartał utrzymaliśmy wysokie wzrosty przychodów, związane z agresywną polityką zwiększania sprzedaży. Jako partner niezależnego handlu detalicznego wiemy, że musimy konsekwentnie zwiększać skalę działania, by zapewnić sklepom możliwość konkurencji z sieciami hipermarketów i dyskontów. Właśnie dlatego skokowo zwiększamy działalność dzięki kolejnym przejęciom. I tak pod sam koniec ubiegłego roku sfinalizowaliśmy kupno Grupy Tradis, której integracja z dotychczasową Grupą Eurocash ruszyła wraz z początkiem bieżącego roku - mówi Jacek Owczarek, dyrektor finansowy Eurocash. - Ale nie tylko akwizycje są motorem naszego rozwoju. Widać to wyraźnie analizując wzrosty sprzedaży naszej sieci cash&carry oraz dynamikę wzrostu sprzedaży naszych klientów, skupionych w prowadzonych przez nas sieciach franczyzowych. Najlepszym tego przykładem są Delikatesy Centrum, będące modelowym przykładem tego, co nazywamy „nowoczesną franczyzą". Jako hurtownik, który ma skalę i doświadczenie, efektywnie wspieramy niezależnych przedsiębiorców, którzy dzięki temu osiągają rosnącą sprzedaż i wyniki swoich sklepów - dodaje Owczarek.