Menu główne
Handlowiec 12/2023
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
wtorek, 27 grudnia 2011

Mycie naczyń to jedna z tych czynności, które wykonujemy codziennie, lub prawie codziennie. W dalszym ciągu najbardziej popularny w Polsce sposób mycia naczyń to mycie ręczne, choć systematycznie rośnie znaczenie mycia w zmywarkach.

Rynek środków do mycia naczyń w okresie listopad 2010-październik 2011 osiągnął wartość przeszło 500 milionów złotych. Za tę kwotę kupiliśmy ponad 100 milionów litrów/kilogramów różnego rodzaju środków do mycia. Porównując z analogicznym okresem sprzed roku sprzedaż kategorii pozostała stabilna pod względem wartości, podczas gdy wielkość sprzedaży zanotowała spadek o 3,7%. Za spadek wielkości sprzedaży odpowiadają produkty do ręcznego mycia naczyń, których sprzedaż w porównaniu do poprzedniego roku zmniejszyła się o 4,2 procent. Jednocześnie na produkty do ręcznego mycia naczyń wydaliśmy 360 milionów, o 2,2% mniej niż rok wcześniej. Spadek całej kategorii byłby większy, gdyby nie segment środków do zmywarek. W okresie listopad 2010-październik 2011 produkty do zmywarek odnotowały stabilną sprzedaż ilościową względem poprzedniego roku. Dynamicznie rozwijała się wartościowa sprzedaż segmentu, wzrastając o 5,7%.

Rozwój produktów do zmywarek wpłynął na wzrost znaczenia tego segmentu względem środków do ręcznego mycia naczyń. Środki do zmywarek odpowiadają za 10,7% ilościowej sprzedaży wszystkich produktów do mycia naczyń, natomiast pod względem wartości sprzedaży już niemalże co 3 złotówka wydawana jest na produkty do zmywarek.

Najczęściej wybieramy produkty w formie tabletek (40,2% sprzedaży ilościowej produktów do zmywarek), choć ich znaczenie spada na rzecz granulek (39,4% ilościowo), proszków (11,1%) oraz żeli (2,3%). Sprzedaż produktów do zmywarek jest silnie skoncentrowana w handlu wielkoformatowym (placówki detaliczne o powierzchni powyżej 300m2) oraz w sieciowych sklepach chemicznych. Kanały te odpowiadają łącznie za 91,5% wartościowego obrotu całego segmentu (o 1,2pp więcej niż w poprzednim roku).

Produkty do ręcznego mycia naczyń tracą na znaczeniu, choć dzieje się to tylko w przypadku produktów w formie płynu. Dynamicznie rozwijają się produkty w formie żelu (wzrost o 34,7% ilościowo oraz o 47,5% ilościowo), jednak odpowiadają wciąż za niewielką część kategorii: 5,5% obrotu ilościowego oraz 6,7% wartościowego wszystkich środków do ręcznego mycia naczyń.

Produkty do ręcznego mycia naczyń, w przeciwieństwie do produktów do zmywarek, sprzedają się w hndlu małoformatowym (45,5% obrotu ilościowego) niemalże równie często, jak w wielkoformatowym (54,5% obrotu ilościowego), choć znaczenie handlu wielkoformatowego systematycznie wzrasta. Trend ten wynika przede wszystkim z rosnącej sprzedaży kategorii w placówkach dyskontowych (Biedronka, Lidl, Netto oraz Aldi).

Agata Szydłowska

Client ExecutiveRetail Measurement Services

The Nielsen Company

 

Galeria