Według szacunków PMR w 2011 roku rynek artykułów spożywczych w Polsce osiągnął wartość prawie 250 mld zł, blisko 9 mld zł więcej niż w 2010 roku. Wzrost ten jest przede wszystkim generowany w segmencie dyskontów i supermarketów, a napędzały go rosnące ceny, jak wynika z najnowszego raportu PMR pt. „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014".
Po umiarkowanym wzroście rynku w 2010 r., który PMR szacuje na niespełna 3%, w bieżącym roku nastąpiła niewielka poprawa. Jednakże do 3,7% wzrostu wartości rynku spożywczego w największym stopniu przyczyniły się znacznie wyższe niż przed rokiem ceny. Konsumenci nadal trzymali w ryzach zakupy spożywcze i bardzo racjonalnie dysponowali swoim budżetem. Coraz więcej wydają na zakupy w dyskontach oraz na marki własne detalistów. Jednak jak wynika z naszych badań, w swoich wyborach klienci kierują się nie tylko ceną, a przede wszystkim jakością artykułów spożywczych – komentuje Dominika Kubacka, analityk firmy PMR i autor raportu.
Relatywnie niski poziom koncentracji handlu spożywczego, w porównaniu do bardziej rozwiniętych rynków europejskich, wyzwala i umożliwia dalsze zmiany w sektorze. Największe grupy handlowe na polskim rynku kontynuują proces przejęć. Niedawno do polskich graczy dołączył kolejny inwestor z zagranicy. Do przejęcia regionalnej sieci supermarketów Aldik litewskiej grupie Maxima brakuje już tylko zgody UOKiK. Pojawiają się nowe koncepcje w handlu, nowe formaty sklepów, podformaty, nowe sieci, zwłaszcza partnerskie. Detaliści coraz szerzej udostępniają swoją ofertę w internecie. W 2011 roku do grona handlujących online dołączył Auchan, a niedługo startuje sklep Tesco. Rośnie sprzedaż i zasięg już działających e-sklepów, pomimo że jak pokazują najnowsze badania PMR Research, tylko 5% robiących zakupy w sieci nabywa tą drogą żywność. Nowi gracze, przywiązujący dużą wagę do utrzymywania niskich cen, powinni przyspieszyć rozwój spożywczego handlu online.
Umacnia się segment handlu nowoczesnego dużego formatu. Hipermarkety, supermarkety oraz sklepy dyskontowe kontrolują już 40% rynku spożywczego, wobec zaledwie 30% pięć lat temu. Małe sklepy starają się utrzymać swój biznes, między innymi dołączając do jednego z wielu dostępnych w Polsce projektów zrzeszających drobnych detalistów, w tym sieci sklepów powstających z inicjatywy dystrybutorów. Trzy najliczniejsze sieci spożywcze na polskim rynku, abc, Lewiatan i Żabka, działają właśnie w oparciu o systemy typu franczyzowego.
Ponownie największymi beneficjentami wzrostu wartości rynku są sieci dyskontowe oraz supermarketowe. Korzystają one m.in. z rosnącej skłonności konsumentów do zakupów w pobliżu domu. Dzięki dwucyfrowej dynamice, osiąganej w dużej mierze dzięki intensywnej ekspansji sieci, w 2011 roku oba segmenty wyprzedziły pod względem udziałów rynkowych hipermarkety, które rosną porównywalnie z rynkiem. Przewidujemy, że już w 2012 roku segment dyskontów będzie liderem wśród wielkoformatowych kanałów dystrybucji, a jego udział przekroczy 15% wartości rynku spożywczego w Polsce, czyli dwukrotnie więcej niż jeszcze pięć lat temu – dodaje Dominika Kubacka.
Obecnie, jak szacuje PMR, na jeden hipermarket przypada mniej niż 95 tysięcy Polaków, na przeciętny supermarket poniżej 10 tysięcy osób, a niecałe 15 tys. na dyskont. Liczba sklepów dużego formatu na przestrzeni ostatnich lat wyraźnie wzrosła i na koniec tego roku na milion mieszkańców będzie przypadało niemal 11 hipermarketów, ponad 100 supermarketów i prawie 70 sklepów dyskontowych.
Karty w spożywczym handlu detalicznym rozdają nadal ci sami gracze. Dziesięć największych sieci detalicznych obejmuje już trzecią część rynku. Biedronka, umacniająca się na pozycji lidera detalicznego handlu spożywczego, jest bliska opanowania 10% rynku.
Przeprowadzone w 2011 roku przez PMR Research badania potwierdzają popularność kluczowych sieci. Liderem zestawienia jest Biedronka, do której najczęściej wybiera się na zakupy spożywcze blisko połowa badanych. Sieci Tesco, Carrefour i Lidl to sklepy, które wybiera mniej więcej co czwarty respondent. Pierwsza polska sieć w rankingu, Polomarket, zajęła 8 pozycję, a poza pierwszą dziesiątką znalazły się polskie sieci małych i średnich sklepów franczyzowych.
Niniejsza informacja prasowa została przygotowana na podstawie danych zawartych w najnowszym raporcie firmy PMR pt. „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014".