Menu główne
Handlowiec 12/2023
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
poniedziałek, 12 grudnia 2011
Lewiatan

Statystyczny Polak to kulinarny konserwatysta. Aż 72% naszych rodaków uważa kuchnię polską za ulubioną, a nieco ponad 2/3 wskazuje kotlet schabowy z kapustą jako idealne danie obiadowe - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Lidl Polska przez TNS OBOP w listopadzie 2011 roku. Rodzimą kuchnię preferują osoby starsze (81% w wieku 60 lat i powyżej), a także mieszkańcy wsi (81% ankietowanych). Natomiast już w grupie nastolatków, w wieku 15-19 lat wskaźnik ten jest niższy - tylko 3 na każde 5 przebadanych osób deklaruje przywiązanie do kuchni polskiej. Biorąc pod uwagę wykształcenie, prawie połowa respondentów, która ukończyła uczelnię wyższą, preferuje inne kuchnie europejskie.

Ulubioną kuchnią europejską Polaków jest kuchnia włoska (12% ankietowanych). Wybiera ją co piąta osoba z wykształceniem wyższym, a wśród kierowników i specjalistów odsetek jej zwolenników sięga aż 34%. Co więcej ponad połowa ankietowanych (55%) wskazuje ją jako najpopularniejszą kuchnię europejską w Polsce. Trend ten charakterystyczny jest szczególnie dla ludzi młodych (15-19 lat) oraz mieszkańców dużych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców). Wśród młodzieży króluje włoskie spaghetti. To właśnie tę potrawę wskazuje jako swoją ulubioną aż 42% ankietowanych we wspomnianej grupie wiekowej. Tym samym koronne danie kuchni włoskiej wyprzedziło polskiego schabowego, którego preferuje zaledwie 27% respondentów. Dużym powodzeniem wśród nastolatków cieszy się kolejne włoskie danie – pizza. Chętnie wybiera ją na obiad co 5 nastolatek. Poza kuchnią Półwyspu Apenińskiego, Polacy coraz chętniej sięgają po potrawy greckie, hiszpańskie oraz francuskie.

Jednocześnie Polacy mają świadomość tego, co na Starym Kontynencie jest szczególnie lubiane. Popularność określonych produktów przekłada się na decyzje zakupowe rodaków. Według ankietowanych, największym powodzeniem wśród produktów kuchni europejskiej cieszy się w Polsce oliwa z oliwek (15%), która wyprzedza grecką fetę (14%), francuski camembert (8%) oraz hiszpańską kiełbasę chorizo (5%).

Telewizja, Internet i książki kucharskie kształtują naszą kulinarną inwencję, co przekłada się na miejsce i sposób konsumpcji. Najczęściej przyrządzamy potrawy własnoręcznie z zakupionych składników - w domu (40%), rzadziej jadamy je w restauracjach (16%), czy u znajomych (13%).

Niezależnie od rodzaju produktu spożywczego, kryterium jakim kierujemy się, podejmując codzienne decyzje zakupowe, to cena (70%), jakość (58%) i skład produktu (31%). Dla co piątego Polaka ważny jest również kraj pochodzenia. 

Oryginalne produkty kuchni europejskich najczęściej kupowane są w super- i hipermarketach (43%). Szczególnie często zaopatrują się tam ludzie młodzi do 30 roku życia (co drugi ankietowany z tej grupy wiekowej), osoby z wykształceniem wyższym (60%) oraz mieszkańcy miast powyżej 500 tys. (59%).

W dalszej kolejności, jako źródło zaopatrywania się w produkty kuchni europejskich, wymieniane są sklepy osiedlowe (18%) i delikatesy (15%). W sklepach osiedlowych kupują najczęściej osoby w wieku 60 lat i powyżej (24%), a w delikatesach konsumenci z wyższym wykształceniem (27%).

(Źródło: badanie przeprowadzone na zlecenie firmy Lidl Polska przez TNS OBOP w listopadzie 2011 roku na reprezentatywnej grupie 1001 osób)