CEDC ogłosiła wyniki za III kwartał 2011 r. Przychody netto ze sprzedaży za trzy miesiące kończące się w dniu 30 września 2011 r. wyniosły 228,9 mln USD w porównaniu z 157,8 mln USD zaraportowanymi w tym samym okresie w roku 2010. Po wyeliminowaniu czynników jednorazowych, zysk operacyjny za III kwartał 2011 r. wyniósł 36,2 mln USD w porównaniu z 32,5 mln USD w tym samym okresie w roku 2010 r. Porównywalny zysk operacyjny za trzy miesiące kończące się w dniu 30 września 2011 r. nie uwzględnia wpływu jednorazowego, niepieniężnego odpisu w wysokości 674,5 mln USD wynikającego z trwałej utraty wartości firmy i znaków towarowych, opisanego szerzej poniżej, jak również innych kosztów związanych z restrukturyzacją i procesem odnawiania zezwoleń w Rosji.
Po wyeliminowaniu czynników jednorazowych, CEDC ogłosiła zysk netto wynoszący 4,2 mln USD, czyli 0,06 USD rozwodnionego zysku netto na jedną akcję zwykłą, za III kwartał 2011 r., w porównaniu z zyskiem netto, z wyłączeniem działalności zaniechanej, wynoszącym 8,5 mln USD, czyli 0,12 USD rozwodnionego zysku netto na jedną akcję zwykłą, w tym samym okresie w 2010 r.
CEDC ogłosiła również stratę netto zgodnie ze standardami U.S. GAAP (jak zdefiniowano dalej) za III kwartał 2011 r., która wyniosła 839,9 mln USD, czyli 11,59 USD rozwodnionej straty netto na jedną akcję zwykłą, w porównaniu z zyskiem netto, z wyłączeniem działalności zaniechanej, wynoszącym 68,9 mln USD, czyli 0,98 USD rozwodnionego zysku netto na jedną akcję zwykłą w tym samym okresie w roku 2010. Poza odpisem wynikającym z trwałej utraty wartości aktywów wskazanym powyżej, porównywalny zysk netto nie uwzględnia niezrealizowanej, niepieniężnej straty wynikającej z różnic kursowych w wysokości 170,8 mln USD wynikającej z rewaluacji długoterminowego długu, która wystąpiła w tym okresie. Rozwodniona liczba akcji, która posłużyła do wyliczenia zysku netto na jedną akcję zwykłą wynosiła 72,5 mln za 2011 r. i 72,1 mln za 2010 r. W celu uzgodnienia porównywalnego zysku netto do zysku netto zaraportowanego zgodnie z powszechnie przyjętymi w Stanach Zjednoczonych zasadami rachunkowości, które są określane mianem „U.S. GAAP" oraz porównywalnego zysku operacyjnego do zysku operacyjnego zaraportowanego zgodnie z U.S. GAAP, proszę odwołać się do sekcji „Niezbadane Uzgodnienie Wyników Według Wcześniej Stosowanych Standardów Rachunkowości", znajdującej się w załączeniu do niniejszego raportu.
Strata operacyjna zgodnie ze standardami U.S. GAAP za III kwartał 2011 r., wniosła 645,2 mln USD, w porównaniu z zyskiem operacyjnym wynoszącym 29,1 mln USD w tym samym okresie w roku 2010. Jak wskazano powyżej, strata operacyjna za III kwartał 2011 r. była spowodowana przez odpis w wysokości 674,5 mln USD wynikający z trwałej utraty wartości firmy i znaków towarowych. Spółka w dalszym ciągu dostrzegała powszechny rynkowy trend polegający na spadku spożycia wódki i znaczącej wrażliwości na cenę na swoich kluczowych rynkach w Polsce i w Rosji. Ponadto, Spółka doświadczyła innych kluczowych zmian rynkowych, włączając w to zmiany struktury sprzedażowej pod względem asortymentu i kanałów sprzedaży oraz zakłócenia wynikające z procesu odnawiania zezwoleń w Rosji. W związku z powyższym Spółka ustaliła, że zaistniały przesłanki do przeprowadzenia testu na trwałą utratę wartości aktywów. Po przeprowadzeniu kalkulacji, Spółka dokonała w III kwartale 2011 r. odpisu w wysokości 547 mln USD wynikającego z trwałej utraty wartości firmy w Polsce i w Rosji. Dodatkowym czynnikiem były niższe niż oczekiwano wyniki sprzedażowe niektórych marek w Polsce, głównie marki wódki Bols, wynikające, m.in. z kanibalizacji pod względem ilościowym ze strony nowo wprowadzonej marki, Żubrówki Białej. W związku z tym, w III kwartale 2011 r. Spółka dokonała odpisu w wysokości 128 mln USD wynikającego z trwałej utraty wartości niektórych polskich znaków towarowych.
„Zdajemy sobie sprawę, że ostatnie trzy lata były na naszych kluczowych rynkach bez wątpienia bardzo wymagające i nadal musimy stawiać czoła m.in. rosnącym cenom spirytusu i wahaniom kursów walutowych. Niemniej jednak widzimy poprawę na rynkach, na których działamy, pod względem zarówno wzrostu sprzedaży jak i rentowności. Wierzymy, że udało nam się odwrócić trend w Polsce i będziemy dążyć do stałej poprawy rentowności, liczonej w lokalnej walucie, w ciągu najbliższych kilku lat. Podjęliśmy kroki w celu poprawienia wydajności naszych struktur w Rosji i ten proces będzie trwał również w 2012 roku, prowadząc do lepszego dostosowania naszej struktury operacyjnej do obecnych wolumenów sprzedaży, a także poprawienia egzekucji w zakresie dotarcia na rynek." - powiedział William Carey, Prezes CEDC.
„W Polsce odnotowaliśmy poprawę wolumenu sprzedaży, z dwucyfrowym wzrostem zarówno sprzedaży wódek na krajowym rynku jak i marek importowanych. Przychody netto ze sprzedaży na litr notują poprawę, a ich wzrost pozostanie naszym priorytetem na 2012 rok, realizowanym przez odpowiednią strukturę asortymentową i politykę cenową. Nasz eksport z Polski osiągnął rekordową sprzedaż w tym kwartale, z wartością, liczoną w lokalnej walucie, o 50% wyższą w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W Rosji koncentrujemy się na poprawie efektywności operacyjnej, dążąc do przynoszącego zysk wzrostu na rynku krajowym i rynkach eksportowym. Udało nam się z sukcesem zrealizować większość naszych celów w regionie, poza uzyskaniem wyższych wolumenów sprzedażowych na rynku krajowym. Planujemy w przyszłym roku wprowadzić nowe struktury sprzedażowe, skoncentrowane na dotarciu do klienta oraz zwiększyć odpowiedzialność za wyniki sprzedażowe."- dodał William Carey.
Odzwierciedlając faktyczne wyniki w III kwartale 2011 r. jak również uaktualnione przewidywania na IV kwartał 2011 r., Spółka aktualizuje prognozę przychodów ze sprzedaży netto za rok 2011 z poziomu 900 - 1.050 mln USD do poziomu 850 - 950 mln USD, oraz prognozę w pełni rozwodnionego porównywalnego zysku netto na jedną akcję z poziomu 0,80 USD - 1,00 USD do poziomu 0,25 USD - 0,45 USD. Dalsze szczegóły dotyczące zmian prognoz wyników mogą być znalezione w prezentacji opublikowanej na stronie internetowej Spółki.