Według danych opublikowanych w branżowych magazynach, w ciągu 12 miesięcy - od sierpnia 2010 roku do końca lipca 2011 roku - sprzedano w kraju 79 tys. ton o wartości ponad 2,9 mld złotych. Udział cappuccino i miksów kawowych oscylował w okolicach 10% rynku.
W ostatnich latach koncerny poświęciły wiele czasu i ogromne środki finansowe na stworzenie rynku miksów kawowych. Ze względu na walory smakowe i łatwość ich przygotowania stały się bardzo popularne na całym świecie. Oczywiście, w wielu regionach świata istnieją określone zwyczaje związane z produktami kawowymi i proces popularyzacji nie jest wszędzie jednakowy. O tym poziomie decyduje wiele czynników takich jak dostępność, cena i akceptacja tej formy podania. Największą popularnością te produkty cieszą się wśród ludzi młodych, którzy poszukują produktów smacznych, prostych w przyrządzeniu i niezwiązanych z innymi tradycyjnymi produktami kawowymi.
- O ile kawa typu Ice Frappe jest produktem sezonowym, o tyle w przypadku innych miksów sprzedaż rozkłada się mniej więcej równo w całym roku - podkreśla Adam Mokrysz z Zarządu Mokate Sp. z o.o. w Żorach. - Każdy procent udziału ma znaczenie i o każdy zabiegamy z równą intensywnością. Naszym wielkim atutem jest doskonała, tworzona latami sieć dystrybucji. Dziś w 9 na 10 badanych sklepów znaleźć można produkty którejś z naszych firm, a co za tym idzie i naszych marek. To jeden z najwyższych wskaźników na rynku - zapewnia.
Według danych grupy Mokate popyt na Ice Frappe w okresie letnim rośnie z około 5-7% do nawet 25-30% udziału w sprzedaży bogatej palety wszystkich oferowanych miksów.
Systematyczny wzrost eksportu
Z 9 przedsiębiorstw wchodzących w skład grupy Mokate, aż 5 ma siedziby poza granicami kraju i prowadzi działalność na terenie Europy Środkowo-Wschodniej. Produkty trafiają do 76 kontrahentów na całym świecie. Zainteresowanie miksami rośnie zwłaszcza w obszarze nasilonej ekspansji firmy - na Bliskim Wschodzie, w Azji i Afryce.
- Miksy kawowe to jeden z ważniejszych produktów eksportowych. Stale rozwijamy i urozmaicamy ten segment produkcji. To z kolei przekłada się na dynamikę sprzedaży. Siła Mokate polega również na tym, że dzięki nowoczesnemu zapleczu produkcyjnemu jesteśmy w stanie dostarczać produkty zgodne z oczekiwaniami konsumentów z różnych regionów świata - podkreśla Adam Mokrysz.
Mokate w 2010 roku odnotowało wzrost sprzedaży oferowanych kaw aż o 12,2 proc. ilościowo oraz o 10,1 proc. wartościowo. Przy dynamice całego rynku kawowego to odpowiednio 3,1 proc. oraz 4,3 proc. O sile marki świadczy także fakt wzrostu sprzedaży miksów kawowych - o 2,2 proc. wartościowo, przy spadku całej tej kategorii w 2010 r.
- Szacunkowe dane, jakimi już dziś dysponujemy pokazują, że 2011 r. będzie kolejnym rokiem wzrostów sprzedaży w obszarze tej kategorii - podsumowuje Adam Mokrysz.