Menu główne
Handlowiec 03/2025
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
poniedziałek, 23 grudnia 2024
pixabay

Obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych wzrosły w październiku 2024 r. o 5,3% w porównaniu do października 2023 r. Wzrost obrotów o 6,7% odnotowały największe galerie (powyżej 60 tys. mkw. GLA). W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty najemców wzrosły 6,3%. Z kolei w dużych centrach handlowych (40-60 tys. mkw. GLA) obroty wzrosły o 3,9%. Jedynie najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA) odnotowały niewielki spadek obrotów o 0,8%.

Największy wzrost obrotów, o 23,9%, odnotowała kategoria usługi. W kategorii zdrowie i uroda obroty wzrosły o 12,2%, a w kategorii restauracje i kawiarnie wzrost obrotów wyniósł 9,6%.

– W październiku 2024 r. obroty najemców prowadzących działalność w centrach handlowych dynamicznie rosły, szczególnie w największych obiektach i największych miastach, jak Warszawa, Kraków i Wrocław. Były one o 5,3% wyższe niż rok wcześniej, podczas gdy z danych GUS wynika, że dla całości sprzedaży detalicznej w cenach bieżących wzrost wyniósł 2,3%. Dane te potwierdzają, że wrześniowe, słabsze wyniki miały charakter sezonowy i wynikały z jednostkowych zdarzeń – ocenia Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.

– Najważniejszą, pozytywną informacją w odczytach październikowych jest to, że są one lepsze niż wrześniowe. Oznacza to, że słaby handlowo wrzesień nie zapoczątkował negatywnego trendu dla branży wyrażonego spadkami sprzedaży. Naturalnie zwracają uwagę delikatne spadki w małych obiektach, a w dużych obiektach oczekiwalibyśmy wzrostów co najmniej, jak w średnich. Czekamy na wyniki grudniowe, które powinny być lepsze i pozwolą na całościową ocenę roku 2024. – mówi Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company.

Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w październiku 2024 r. o 0,5% wyższa od tej z października 2023 r. Największą dynamikę wzrostu odwiedzalności odnotowano w największych miastach, w Łodzi i Wrocławiu.Utrzymał się całoroczny trend wzrostu współczynnika konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnich wydatków klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii. W październiku był on o 1,6% wyższy niż w październiku 2023 r.

źródło: Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH)
oprac.: red.