Międzynarodowa agencja doradcza Cushman & Wakefield podsumowała sytuację w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce. Trzeci kwartał przyniósł kontynuację wysokiej aktywności deweloperskiej, a nowe otwarcia zostały kompletnie zdominowane przez parki handlowe. To pierwszy taki kwartał w rozwoju polskiego rynku, kiedy jeden format całkowicie zdominował nową podaż. Dobrym nastrojom w segmencie nieruchomości handlowych towarzyszy też rosnąca liczba debiutów marek, a także pozytywne wyniki notowane po stronie sprzedaży detalicznej, odwiedzalności centrów handlowych i ich obrotów.
- Trzeci kwartał w sektorze nieruchomości handlowych stanął pod znakiem wysokiej aktywności deweloperskiej i przyniósł 102 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej dostarczonej na rynek. Wszystkie nowe otwarcia dotyczyły formatu parków handlowych, które powstały zarówno w dużych aglomeracjach, jak i miastach do 50 000 mieszkańców. Tym samym całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce sięgają aktualnie ok. 16,6 mln mkw., a według prognoz cały 2024 rok zamknie się wynikiem ok. 460 000 mkw. nowej podaży - komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.
SPRZEDAŻ DETALICZNA: trzeci kwartał nadal pozytywny
Dynamika sprzedaży detalicznej w trzecim kwartale 2024 kontynuowała dobrą passę i była dodatnia - według najnowszych danych opublikowanych przez GUS wyniosła 4,4% r/r w lipcu oraz 2,6% r/r w sierpniu. Dla porównania trzeci kwartał poprzedniego roku notował spadki na poziomie -4,0% r/r w lipcu i -2,7% r/r w sierpniu. Badając sprzedaż detaliczną w cenach stałych w sierpniu 2024, można zauważyć, że najwyższe wzrosty względem sierpnia poprzedniego roku wystąpiły w przypadku kategorii „Pojazdy samochodowe, motocykle i ich części” oraz grupy „Pozostałe”, które zanotowały wzrost o odpowiednio 15,7% i 13,9% r/r. Pozytywnie wyglądała też sytuacja w grupie produktów „Farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny”, które osiągnęły dodatnią dynamikę na poziomie 11,2% r/r - dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.
- Wskaźniki nastrojów konsumenckich są lepsze niż rok temu, co ma odzwierciedlenie w wyższych wydatkach społeczeństwa. Według najnowszego odczytu z lipca obecna wartość BWUK jest wyższa o 10,9 pp. w odniesieniu do lipca 2023 roku - dodaje Ewelina Staruch.
ODWIEDZALNOŚĆ I OBROTY: stabilizacja liczby klientów i ich wydatków w centrach handlowych
- W porównaniu do 2023 roku zaobserwowano nieznaczny, bo 1-procentowy spadek r/r liczby odwiedzających, jednak zestawiając ten wynik z 2022 rokiem, widzimy, że nastąpił 4-procentowy wzrost. Najlepsze wskaźniki zmian odwiedzalności rok do roku odnotowały największe centra handlowe o powierzchni najmu powyżej 60 000 mkw. Wstępne wyniki za wrzesień pokazują jednak kilkuprocentowe spadki odwiedzalności rok do roku, które mogą wynikać z wyjątkowo dobrej pogody i wynikającej z niej niższej skłonności do odwiedzin w centrum handlowych i zakupów jesiennych kolekcji - tłumaczy Ewa Derlatka-Chilewicz.
CZYNSZE: rokroczne wzrosty czynszów we wszystkich trzech segmentach rynku
- Analiza czynszów za najlepsze obiekty typu “prime” wykazała ich systematyczny wzrost. Porównując trzeci kwartał 2024 do trzeciego kwartału 2023 można zauważyć, że w przypadku centrów handlowych wzrost ten wyniósł 19% r/r, a średni poziom czynszu sięgnął 155 EUR/ mkw./ miesiąc. W lokalach zlokalizowanych przy ulicach handlowych również zaobserwowano 19-procentowy wzrost czynszów. Nieco wyższy rokroczny wzrost odnotowano natomiast dla parków handlowych, gdzie stawki urosły średnio o 23% r/r - komentuje Michał Masztakowski, Head of Retail Agency Poland, Cushman & Wakefield.
PUSTOSTANY: Poznań i Wrocław z najwyższym wskaźnikiem powierzchni niewynajętej
źródło: Cushman & Wakefield
oprac.: red.