Menu główne
Handlowiec 09/2024
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
środa, 05 października 2011
Kondycja firm

Jak polscy przedsiębiorcy oceniają kondycję swoich firm? Czego oczekują w 2012 roku? Przedstawiamy pierwszą część badania przeprowadzonego w I połowie 2011 roku na dwóch tysiącach polskich przedsiębiorców w ramach wspólnego projektu BCC i Instytutu GfK Polonia pn. „Badania nad Przedsiębiorstwem”.

Na pytanie „Jak ocenia Pan obecną ogólną kondycję swojej firmy?” blisko połowa spośród 2 000 przebadanych przedsiębiorców i przedstawicieli strefy budżetowej z całej Polski odpowiedziała, iż jest ona dobra (40%) i bardzo dobra (7%). 45% przedsiębiorców ocenia swoją sytuację jako umiarkowaną, a jedynie 6% respondentów stwierdziło, że kondycja ich firmy jest zła (5%) lub bardzo zła (1%).

Im większa firma, tym lepiej ocenia swoją obecną kondycję. Wśród korporacji, a więc firm zatrudniających powyżej 250 pracowników, aż 94% oceniło ją w kategoriach od bardzo dobrej do umiarkowanej (bardzo dobra i dobra – 62%, umiarkowana – 32%), 4% jako złą i bardzo złą. W przypadku małych i średnich firm (MŚP) pozytywnie swoją kondycję oceniło 53%, a wśród mikrofilm już tylko 34%. Mikroprzedsiębiorcy najczęściej oceniają swoją sytuację jako umiarkowaną (56%), w tej grupie firm jest też najwięcej niezadowolonych z obecnej sytuacji (8%).

W ocenie kondycji wśród przedsiębiorstw działających w różnych gałęziach gospodarki, słabiej wypadają usługi (42% zadowolonych) i handel (45%.). Branża handlowa ma najwięcej firm źle oceniających swoją obecną sytuację (8%).

Uwzględniając podział na regiony większość (od 81 do 86%) przedsiębiorstw oceniło swoją kondycję jako dobrą lub umiarkowaną. Najlepiej w tym zestawieniu wypada region śląski i centralny – połowa przedsiębiorców tych regionów oceniła kondycję swojej firmy jako dobrą i bardzo dobrą, następnie zachodni i północny – tu 44% firm dobrze ocenia swoją sytuację. Najwięcej firm źle oceniających swoją obecną kondycję jest na Śląsku (9%) i w Centrum (7%).

Jeżeli wziąć pod uwagę zasięg prowadzonej przez firmy działalności, to najlepiej swoją kondycję oceniły firmy o charakterze międzynarodowym: 10% jako bardzo dobrą, 56% jako dobrą, zaś 30% jako umiarkowaną. Tylko 3% stwierdziło, że jest ona zła, a żadna nie oceniła swojej kondycji jako bardzo złej. W przypadku firm o charakterze ogólnopolskim (ponadregionalnym) połowa uznała, ze jest dobrej i bardzo dobrej kondycji, a 42% oceniło swoją sytuację jako umiarkowaną. 6% podmiotów uważało, że jest w złej lub bardzo złej kondycji – dokładnie tyle samo, ile w grupie przedsiębiorstw prowadzących działalność w skali lokalnej (regionalnej). Wśród tych ostatnich firm również tyle samo (6%) uznało swoją kondycję za bardzo dobrą. Choć, podobnie jak w przypadku firm o zasięgu ogólnopolskim czy międzynarodowym, przeważają oceny pozytywne, to jednak większość firm prowadzących działalność lokalną opisuje swoją kondycję jako przeciętną (49%) i dobrą (36%).

Na pytanie: „Jak będzie kształtować się ogólna kondycja Pana(i) firmy w ciągu 12 miesięcy?” ponad połowa (52%) z 2 000 przebadanych przez GfK Polonia przedsiębiorstw odpowiedziała, że ich sytuacja nie zmieni się, jedna czwarta stwierdziła, że się poprawi, 9% - pogorszy się, a 14% ankietowanych przedstawicieli firm nie jest w stanie tego przewidzieć.

Do poprawy swojej kondycji najbardziej przekonane są małe i średnie przedsiębiorstwa (zatrudniające od 9 do 50 pracowników) – tak stwierdziło 27%, a 53% spośród nich uważało, że w ciągu roku się ona nie zmieni. 

O tym, że kondycja poprawi się w ciągu najbliższych 12 miesięcy jest przekonanych 24% przedsiębiorstw handlowych. I znowu biorąc pod uwagę podział regionalny, to mniej więcej jedna czwarta przedsiębiorstw optymistycznie patrzy na najbliższe 12 miesięcy – zwłaszcza na Południu i na Śląsku, gdzie odsetek ten wyniósł 27%. Mniej więcej połowa firm nie oczekuje zmian swojej kondycji w tym czasie – 47% badanych w regionie południowym i 55% w regionie północnym, odpowiedziało że się ona nie zmieni. Natomiast pogorszenia kondycji w trakcie roku spodziewało się najwięcej firm na Śląsku oraz w Centrum – 10%, 9% w regionie północnym, 8% w zachodnim i 7% w południowym.

Pod względem skali prowadzonej działalności, najlepiej wypadły firmy o większym zasięgu. Aż 33% przedsiębiorstw obecnych na rynku międzynarodowym i 31% prowadzących działalność w całej Polsce uważa, że w ciągu roku ich kondycja poprawi się.