PODAŻ: IV kwartał z najlepszym wynikiem nowej podaży
- Najlepszy wynik podaży zanotował IV kwartał, w którym ukończono budowę 217 tys. mkw. GLA nowoczesnej powierzchni handlowej. W ciągu trzech ostatnich miesięcy roku na rynku otworzyło się 20 nowych nieruchomości handlowych, trzy wcześniej istniejące przebudowano, jeden obiekt przeszedł rozbudowę, a cztery inne zmodernizowano. Tym samym całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynoszą obecnie ok. 16,3 mln mkw. Warto podkreślić, że prognozy dotyczące 2024 roku są obiecujące, gdyż analizując obiekty w szczególności będące w budowie można spodziewać się, że wyniki podaży będą zbliżone lub nawet lepsze niż w minionym roku - komentuje Ewelina Staruch, Analityczka rynku handlowego, Cushman & Wakefield.
- Według stanu na koniec 2023 roku w budowie pozostawało ok. 370 000 mkw. powierzchni w ramach 38 obiektów, których otwarcia są zaplanowane na lata 2024-25, z czego 27 nieruchomości stanowią parki handlowe. Ponadto prowadzone są rozbudowy dziewięciu funkcjonujących już obiektów, między innymi centrum handlowego Sukcesja w Łodzi czy dwóch obiektów po Tesco w Bytomiu i Przemyślu, które zostaną przekształcone na parki handlowe - dodaje Ewelina Staruch.
POPYT: najlepsze statystyki otwarć nowych marek od sześciu lat
SPRZEDAŻ DETALICZNA: październik jedynym miesiącem ze wzrostem w 2023 roku
ODWIEDZALNOŚĆ I OBROTY: dobre wyniki odwiedzalności, obroty po uwzględnieniu inflacji nieznacznie wyższe niż w 2022 roku
- Odwiedzalność w centrach i parkach handlowych w ostatnim kwartale wzrosła względem 2022 roku, ale nie udało się przewyższyć wyniku z przedpandemicznego 2019 roku. W październiku zarejestrowano średnio 452 tys. odwiedzin klientów na jeden obiekt handlowy, w listopadzie wskaźnik ten sięgnął 424 tys. osób, a w grudniu przekroczył 520 tys. osób. Względem 2022 roku wzrosty odwiedzalności wyniosły odpowiednio 3,7% r/r w październiku, 1,8% r/r w listopadzie oraz 0,5% r/r w grudniu - komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.
Czwarty kwartał jest okresem najwyższych wpływów finansowych dla najemców galerii handlowych. W październiku uśrednione obroty przekroczyły 1070 PLN netto na mkw. powierzchni, zaś w listopadzie wyniosły 1110 PLN netto na mkw.
- Nominalne wzrosty obrotów r/r wyniosły 5% w październiku i aż 8% w listopadzie, jednak analizując je w ujęciu realnym, biorąc pod uwagę inflację, można zauważyć, że w październiku odnotowano niewielki spadek o 1,6% r/r, ale w listopadzie wystąpił już nieznaczny, bo 1% wzrost. Związane jest to z hamowaniem dynamiki wzrostu cen oraz z poprawą nastrojów konsumenckich. Warto podkreślić, że realne wzrosty sprzedaży w centrach handlowych w takich kategoriach jak odzież i obuwie, prasa i książki czy zdrowie i uroda były w 2023 roku wyższe niż wyniki sprzedaży detalicznej publikowane przez GUS, co świadczy o lepszej kondycji centrów handlowych na tle całego rynku handlowego - dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.
CZYNSZE: parki handlowe notują najwyższe wzrosty
- Porównanie IV kwartału 2023 do IV kwartału roku 2022 wykazało, że najwyższe wzrosty stawek czynszowych dotyczyły parków handlowych i wyniosły 12,5%, podczas gdy dynamika czynszów w centrach i przy ulicach handlowych ukształtowała się na poziomie ok. 7% r/r. Niestety, na początku 2024 roku najemcy muszą przygotować się na kolejne podwyżki ze względu na indeksację czynszów oraz wzrosty opłat eksploatacyjnych - mówi Paulina Bauer, Head of Retail Asset Services, Cushman & Wakefield.
PUSTOSTANY: najwyższy poziom powierzchni niewynajętej w Poznaniu (4,4%)
źródło: Cushman & Wakefield