Menu główne
Handlowiec 12/2023
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
środa, 16 sierpnia 2023
inf. prasowa

Działania na rzecz lokalnych społeczności, inwestycje w poprawę jakości przestrzeni miejskiej, inicjatywy prośrodowiskowe – centra handlowe na równi z celami finansowymi realizują te z  obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu. Zarządzana przez Apsys Galeria Katowicka  kolejny raz w samym centrum miasta założyła Miejską Farmę, a plony z upraw rozdaje mieszkańcom.

Świadomość wpływu każdego przedsiębiorstwa na społeczeństwo inspiruje działania w kierunku tworzenia miejsc zrównoważonych, które są w dialogu z miastem i mieszkańcami. W przypadku Apsys to część przyjętej polityki ESG, idącej z duchem czasu w definiowaniu pozafinansowych celów, jakie mają przed sobą galerie handlowe. Dzisiaj trudno utożsamiać je już tylko z ich komercyjnymi funkcjami – tak zauważalnie i szeroko poza nie wychodzą. To podejście owocuje wielorako – przykładem jest uprawiana w centrum Katowic Miejska Farma, która obok plonów, przynosi coś więcej: zazielenia centrum, buduje relacje, inspiruje i edukuje.

Ekologia, urbanistyka i slow life w jednym

Miejskie ogrodnictwo trafia na podatny grunt – mieszkańcy miast szukają namiastki natury w zurbanizowanej przestrzeni, zmieniają nawyki i style życia, coraz bardziej doceniają sezonowość, lokalność, zdrową żywność czy slow life. Wychodząc im naprzeciw, Galeria Katowicka przeszczepiła ogólnoświatowy trend urban gardening na swoje podwórko w 2021 roku, kiedy po raz pierwszy zagospodarowała plac obok centrum drewnianymi skrzyniami, tonami ziemi i sadzonkami roślin ozdobnych i jadalnych. Rozkwitającej na oczach katowiczan Miejskiej Farmie towarzyszyły warsztaty i spotkania z ekspertami, którzy dzielili się wiedzą o uprawie i pielęgnacji roślin. Finałem akcji było plonobranie – warzywa, owoce i zioła Galeria podarowała mieszkańcom. Projekt pokazał, że można zbudować zieloną enklawę w ścisłym centrum miasta, rozwijać świadomość ekologiczną, angażować mieszkańców i klientów nie tylko w akcje pro sale. Między innymi za Miejską Farmę Galeria Katowicka została nagrodzona złotem w konkursie PRCH Retail Awards 2022.

– W jednym działaniu udało nam się połączyć ekologię, odpowiedzialne zarządzanie, budowanie relacji z lokalną społecznością i pozytywne oddziaływanie na miejską przestrzeń. Miejska Farma to jedno z wielu przedsięwzięć, które wpisują się w przyjętą przez Apsys strategię ESG i wcielają w życie bliskie nam wartości – mówi Anna Szczerkowska, marketing managerka Galerii Katowickiej.

Akcja dojrzewa, rozrasta się i pączkuje

W 2023 roku Miejska Farma powróciła na plac przed Galerią, wzbogacona o nowe rozwiązania. Część skrzyń została wystawiona poza ogrodzony teren farmy, tak żeby przechodnie mogli z bliska obserwować, jak dojrzewają rośliny. Zautomatyzowany został system nawadniania, które odbywa się w sposób maksymalnie zrównoważony, bo z wykorzystaniem zbieranej deszczówki. Katowicka po raz kolejny wpisała się w ideę foodsharingu, dzieląc się na co dzień zbiorami m.in. z działającym po sąsiedzku hotelem. W ramach pierwszego z zaplanowanych na wakacje plonobrań, które odbyło się w lipcu, rozdała mieszkańcom 350 paczek warzyw, owoców i ziół. Kolejne plonobranie odbędzie się już w sierpniu.