Obroty najemców w centrach handlowych w listopadzie 2022 r. były o 10,6% wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r. Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 11,6%. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 6,8%, średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 8,1%, a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 7,7%. Wzrost obrotów w ważnych dla centrów handlowych kategoriach: gastronomia - 27,9%, wyposażenie domu z RTV i AGD - 12,2%, odzież - 4,6%.
- Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że w listopadzie 2022 r. obroty najemców w centrach handlowych były o 10,6% wyższe niż w listopadzie 2019 r. Z kolei dane GUS pokazują, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2022 r. była wyższa niż rok wcześniej o 1,6%. Interpretując dane, należy podkreślić niepewność nastrojów konsumenckich w warunkach wysokiej inflacji i ogólnej niestabilności gospodarczej. Najbliższe miesiące pokażą, jak wskaźniki makroekonomiczne odbiją się na sprzedaży detalicznej i odwiedzalności centrów handlowych - mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
W centrach handlowych klienci nadal chętnie korzystali z oferty gastronomicznej. W tej kategorii obroty w listopadzie wzrosły o blisko 28%. Nadal chętnie kupowali też artykuły wyposażenia domu i sprzęt RTV/AGD, na co wskazuje ponad 12% wzrost w tej kategorii w listopadzie. Z kolei moda odnotowała wzrost obrotów na poziomie 4,6%, w porównaniu do listopada 2019 r. Odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była w listopadzie 2022 r. o 3,1% niższa niż w listopadzie 2019 r. Z kolei w grudniu 2022 r. odwiedzalność była niższa o 6,6% w stosunku do grudnia 2019 r. W całym 2022 r. odwiedzalność osiągnęła 99,2% tej z 2019 r. Na tym wyniku zaważyły pierwsze trzy miesiące roku, w których obwiązywały obostrzenia sanitarne w postaci obowiązku noszenia maseczek w centrach handlowych. Zniesienie tego wymogu natychmiast przełożyło się na wzrost odwiedzalności.
PRCH Footfall Density Index – wskaźnik odwiedzalności centrów handlowych, pokazujący liczbę klientów w ciągu miesiąca, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu. Jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Aby zminimalizować możliwość błędów, kamery montowane są również w dodatkowych miejscach, kluczowych dla weryfikacji ruchu w danym obiekcie. To najbardziej miarodajny system analizujący przepływy klientów w centrach handlowych, wyróżniający się dokładnością sięgającą 98%. Dane są zbierane w ponad 120 obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 4,5 mln mkw., co stanowi 35% rynku centrów handlowych w Polsce. Nieprzerwalnie od 2008 r., dane te są zbierane i weryfikowane przez PwC, wiodącego międzynarodowego audytora.
Polska Rada Centrów Handlowych / Polish Council of Shopping Centres ul. Nowogrodzka 50, 00-695 Warszawa tel./fax: +48 22 629 23 81, e-mail: prch@prch.org.pl Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego KRS 0000227312, NIP 534-22-89-555, Regon 140066364 PRCH Turnover Index – wskaźnik obrotów najemców w centrach handlowych podawany w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu. Dane pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Ze względu na ich poufność i wrażliwość są one, podobnie jak wyniki odwiedzalności, gromadzone i weryfikowane przez PwC.