Menu główne
Handlowiec 09/2024
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
środa, 21 grudnia 2022
Intersport

Rok 2022 kończący się jednym z największych wydarzeń sportowych – Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej w Katarze - to dobry moment by podsumować także branżę. Globalny rynek sportowy wzrósł z 354,96 mld USD w 2021 r. do 496,52 mld USD w 2022 r. przy złożonej rocznej stopie wzrostu (CAGR) wynoszącej 39,9% - czytamy w raporcie The Business Research Company. Wojna Rosji z Ukrainą zakłóciła szanse na globalne ożywienie gospodarcze po pandemii COVID-19, przynajmniej w krótkim okresie. Jaki był dla sektora, po intensywnych turbulencjach z łańcuchem dostaw, wydarzeniach globalnych i zmianą konsumenckich postaw związanych z sytuacja gospodarczą? Grupa INTERSPORT konsekwentnie umacniała wyniki w 2022 realizując ambitną strategię, choć nie obyło się w związku z powyższym bez korekty celów i planów sprzedażowych oraz inwestycyjnych.

Oczekiwania dotyczące branży sportowej nadal są optymistyczne, raport The Business Research Company szacuje globalne wzrosty do 644,6 mld dolarów w 2026 roku przy CAGR na poziomie 6,7%. Przewiduje się również, że rynek sportowy skorzysta ze stałego wzrostu gospodarczego prognozowanego dla wielu krajów rozwiniętych i rozwijających się. Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) podaje, że globalny wzrost PKB wyniósł 3,7% w latach 2019 i 2020 oraz wyniesie 3,6% od 2021 do 2023 roku.

Sportowy wiatr

Zainteresowanie sportem wśród Polaków niezmiennie od ponad dwóch lat jest na poziome 90%. Okres zimowych rekreacji jeszcze mocniej wzmacnia powyższe przekonania. Najbardziej popularnymi dyscyplinami sportowymi jest aktualnie oglądana w telewizji piłka nożna (71%) i skoki narciarskie (68%), które już rozkręcają sezon (Sponsoring Monitor 2021, ARC Rynek i Opinia, styczeń 2022).

To sprzyjający też czas by podsumować kolejny rok wyzwań dla branży sportowej i obrać kierunki na nowy rok. Dla spółki INTERSPORT S.A. sezon od 1 lipca do 30 września był satysfakcjonująco udany, przynosząc zysk brutto na poziomie 3.619 tyś. - wg szacunkowych danych raportu wyników roku obrotowego 2022/23 - co jest znacznie lepszym wynikiem niż z roku poprzedniego. Biorąc pod uwagę okres półroczny od kwietnia do września, spółka osiągnęła łączne przychody ze sprzedaży o 9,8% wyższe niż za ten sam okres w roku poprzednim.

Zarząd Spółki planując długoterminowe cele rozważa opcje pozyskania inwestorów lub inwestora strategicznego lub finansowego. W szczególności, w zależności od aktualnych warunków rynkowych i możliwych form współpracy, rozważana jest także emisja nowych akcji przez Spółkę. Celem Zarządu jest więc znalezienie takiego rozwiązania, które umożliwi Spółce pozyskanie dodatkowych środków pieniężnych w wysokości do 80 mln zł.

Mocne trendy i nowe koncepty

Systematycznie wprowadzany na całym świecie koncept INTERSPORT 2.0 jest odpowiedzią na potrzeby klientów nowej generacji, którzy są szczególnie otwarci na nowe technologie tzn. swobodnie poruszają się w internecie, social mediach, aktywnie korzystają z urządzeń mobilnych i korzystają w procesie zakupowym z wielu kanałów komunikacji.

- W kończącym się roku 2022 jak i w perspektywie rozpoczynającego się 2023, Spółka planuje oprzeć się na nowym formacie INTERSPORT 2.0, i to zarówno w odniesieniu do istniejących salonów, jak i nowych lokalizacji – mówi Piotr Mierzwa, Dyrektor ds. Rozwoju INTERSPORT Polska S.A. Ramowe wytyczne, co do nowych lokalizacji, zakładają umiejscowienie salonów w prestiżowych centrach handlowych większych miast Polski (powyżej 100.000 mieszkańców). Powierzchnie salonów do 1.600 m2 mają umożliwiać pełną prezentację szerokiego asortymentu sportowych brandów strategicznych - odzieży, obuwia, sprzętu i akcesoriów uzupełnionego o marki ekskluzywne INTERSPORT.

Spółka w kończącym się 2022 roku otworzyła 2 nowe salony w formacie INTERSPORT 2.0 w CH Mokotów w Warszawie (1.360 m2, salon przejęty po sieci Go Sport) oraz w CH Posnania w Poznaniu (757 m2). 16 grudnia 2022 roku nastąpiło otwarcie nowego salonu w CH Promenada w Warszawie (1.600 m2). W kolejnym 2023 roku INTERSPORT Polska S.A. planuje kolejne otwarcia (2-4 nowe lokalizacje) zgodne z powyższym formatem, z nastawieniem na rozwój w oparciu o model omnichannel.

Praca u podstaw

Ścieżka zakupowa konsumenta nieustannie zmienia się i ewoluuje w kierunku połączenia zakupów stacjonarnych z zakupami online. Strategia rozwoju kanałów sprzedaży INTERSPORT Polska na lata 21-24 została oparta o dwa powiązane filary: omnichannel oraz phigital.

- Zgodnie z przyjętą przez Zarząd INTERSPORT Polska S.A. strategią wdrażany przez Spółkę w Polsce koncept INTERSPORT 2.0 zakłada zintegrowaną wielokanałową dystrybucję towaru (omnichannel) oraz dostęp do specjalnych produktów i światowych marek. W osiągnięciu rekordowych wyników dla firmy pomogły m.in. spersonalizowana oferta, program lojalnościowy, otwarte ścieżki zakupowe ROPO, odwrócone ROPO oraz ROTOPO. Są to tylko niektóre z narzędzi, które zostały zastosowane przez INTERSPORT w mijającym roku. Spółka przeprowadziła również gruntowną reorganizację obszaru operacyjnego w kwietniu br., łącząc sieć sprzedaży z obszarem Digital. Sprawdzone praktyki ze świata online są wdrażane do sieci sprzedaży stacjonarnej i odwrotnie tak, aby zapewnić konsumentom, jak największą swobodę w przeglądaniu oferty i dokonywaniu zakupów –wyjaśnia Tomasz Matonóg – Dyrektor Omnichannel Intersport Polska S.A.

W oparciu o wiedzę oraz informacje płynące ze świata e-commerce, spółka stworzyła roczny plan działań, który odpowiada najnowszym trendom konsumenckim. Wdrożone zostały: Click&Collect z dostępnymi wszystkimi metodami płatności, #ZasadyGry Team INTERSPORT, czyli nowy standard obsługi klienta, Smart Checkout w postaci szybkiego koszyka zakupowego z opcją zakupu bezpośrednio z PDP oraz listing, a także wyszukiwarka z AI podpowiadająca najlepsze wyniki wraz z możliwością skanowania kodu kreskowego produktu. Ważnym kolejnym elementem, który został uruchomiony w ramach rocznego planu działań, jest aplikacja mobilna wraz z programem lojalnościowym, który działa zarówno z poziomu online, jak i salonów stacjonarnych. Powyższe aktywizacje mają na celu zwiększenie LTV konsumentów, a w efekcie wzrost sprzedaży i optymalizację kosztu dotarcia do konsumenta.

Celami strategicznymi jest znaczne zwiększenie udziału w rynku produktów sportowych poprzez otwarcia kolejnych salonów stacjonarnych wraz z serwisem oraz osiągnięcie 30% udziału w sprzedaży online do 2025 roku.