Obroty centrów handlowych we wrześniu 2022 r. były o 18% wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r. i wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost wyniósł 20,9%. Duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 13,3%, średnie (20-40 tys. mkw. GLA) o 14,6%, a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 10,9%.
Wzrost obrotów w podziale na kategorie: gastronomia o 30,7%, wyposażenie domu z RTV i AGD o 27,4%, odzież o 12%.
- Obroty centrów handlowych pozostają wyższe niż przed pandemią. Ze wskaźnika PRCH Turnover Index wynika, że we wrześniu 2022 r. wzrosły o 18%, w porównaniu do września 2019 r. Dla branży ważne jest, by dobre wyniki utrzymały się także w ostatnim kwartale roku, kluczowym dla handlu. Z uwagą obserwujemy wpływ wysokiej inflacji i kosztów utrzymania na postawy konsumentów. Te czynniki oraz hamująca gospodarka bezpośrednio wpływają na trendy zakupowe - mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Podobnie jak w czasie wakacji, również we wrześniu klienci chętnie korzystali z oferty gastronomicznej, proponowanej przez centra handlowe. Wzrost w tej kategorii o ponad 30% pokazuje, że dla klientów ważny pozostaje aspekt społeczny centrów handlowych i potrzeba obcowania z ludźmi. To trend trwający od momentu zniesienia restrykcji sanitarnych. Polacy nadal chętnie kupują też artykuły wyposażenia domu i sprzęt RTV/AGD w sklepach stacjonarnych, na co wskazuje ponad 27% wzrost w tej kategorii, we wrześniu. Z kolei moda, podobnie jak miesiąc wcześniej, odnotowała 12% wzrost dynamiki obrotów, w porównaniu do sierpnia 2019 r. W październiku 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych (PRCH Footfall Density Index), mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, była o 0,3% wyższa niż w październiku 2019 r.