- W lipcu obroty centrów handlowych piąty miesiąc z rzędu były wyższe niż przed pandemią. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że obroty branży wzrosły o blisko 16% w porównaniu do lipca 2019 r. Z kolei odwiedzalność w sierpniu była o 3% niższa niż w analogicznym miesiącu 2019 r. - informuje Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
- Dobre wyniki obrotowe potwierdzają także najemcy. W ubiegłym tygodniu jedna z sieci aptek, która 90% swoich placówek ma w centrach handlowych, poinformowała o historycznie rekordowych wynikach sprzedaży w 2022 r. Pozytywne są też najnowsze badania CBRE mówiące, że 57% sieci handlowych zamierza w tym roku powiększyć liczbę swoich sklepów stacjonarnych. Liczymy, że wysokie obroty utrzymają się w nadchodzących miesiącach, które są kluczowe dla handlu. Jesteśmy jednak świadomi niesprzyjających czynników zewnętrznych, takich jak spowolnienie gospodarcze, wciąż rosnąca inflacja i dynamicznie podnoszące się koszty energii. Niewątpliwie będą one wpływać na postawy konsumentów, na co może wskazywać odnotowany w sierpniu spadek liczby odwiedzających — dodaje Krzysztof Poznański.
Za wakacyjny, dynamiczny wzrost w segmencie usług nadal odpowiadają głównie biura podróży i kantory. To obserwowany już w czerwcu efekt nadrabiania przez Polaków pandemicznych ograniczeń w podróżowaniu.
Po okresie pandemii klienci znów chętnie kupują w sklepach stacjonarnych sprzęt RTV i AGD oraz wyposażenie domu, na co wskazują dobre wyniki w tej kategorii. Z kolei moda odnotowała 7,5% wzrost dynamiki obrotów w porównaniu do poprzedniego miesiąca.
Wzrost obrotów w gastronomii, który utrzymuje się od czterech miesięcy, pokazuje, że potrzeba kontaktów międzyludzkich, powrót do przyzwyczajeń sprzed pandemii i spędzania wolnego czasu w galeriach to stabilny trend.