Kryzys klimatyczny, wzrost świadomości ekologicznej konsumentów, zwrot w stronę natury – to zjawiska, wobec których branża retail nie pozostaje obojętna. Także Katowicka uwzględnia je w zarządzaniu obiektem oraz w aktywizujących lokalne społeczności inicjatywach.
W zarządzaniu obiektami handlowymi coraz większe znaczenie mają takie postawy, jak zrównoważone zarządzanie energią i zużyciem wody, ekologiczny system gospodarowania odpadami, ale też sprzyjanie prośrodowiskowym zachowaniom klientów, poprzez np. udostępnienie stojaków na rowery, baterii do ładowania samochodów elektrycznych, czy wynajmowanie powierzchni najemcom z ekologiczną misją wpisaną w DNA ich działalności. Cenione są także inicjatywy polegające na wychodzeniu do społeczności lokalnych z różnego rodzaju akcjami i kampaniami edukacyjnymi, które wpisują się w oczekiwania konsumentów i aktualne trendy.
Moda cyrkularna na pomoc planecie
Coraz częściej centra handlowe ułatwiają klientom podejmowanie działań w myśli idei mody cyrkularnej. Przykładem mogą być inicjatywy Galerii Katowickiej, która w 2021 i 2022 zorganizowała akcje pod hasłem: Ubrania pełne mocy. W ramach akcji klienci Katowickiej mogli przynosić do Galerii swoje niepotrzebne już ubrania i akcesoria. Wiosenne wietrzenie szaf pozwoliło zrealizować dwa cele – oddana odzież, zgodnie z misją partnera akcji, firmą Ubrania do Oddania, zostanie ponownie wprowadzona do obiegu, a złotówka z każdego kilograma zostanie przekazana na wsparcie Ukrainy.
Firma Ubrania do oddania, po sukcesie ubiegłorocznej akcji zdecydowała się na wzmocnienie współpracy z Galerią Katowicką poprzez otwarcie pierwszego w regionie butiku cyrkularnego w centrum handlowym. Działający od lutego 2022 roku butik cieszy się rosnącym zainteresowaniem, a sama inicjatywa została doceniona nie tylko w mediach branżowych, ale też wśród lokalnych influencerów. Warto wspomnieć, że w ramach prowadzonej w Katowickiej działalności Ubrania do oddania wspierają lokalne NGO’sy, m.in. Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt w Katowicach.
Centra inwestują w ekologiczną wartość terenu
Coraz większą popularność wśród centrów handlowych zyskują przedsięwzięcia związane z poprawą ekologicznej wartości terenu. Przykładami takich działań mogą być nasadzenia zieleni, instalowanie uli oraz budek dla ptaków, sadzenia drzew tlenowych. Niestandardowym przykładem takich działań jest ekomural, który powstał na ścianie Katowickiej. Na zlecenie Galerii stworzył go artysta Sebastian Bożek we współpracy z upowszechniającą kulturę i sztukę miejską Fundacją Urban Forms. Wybrany w internetowym głosowaniu projekt wykonany został przy użyciu farb fotokatalitycznych, oczyszczających powietrze.
– Mural ma, poza ideą artystyczną i formą muralu – tak bliską Katowicom, wartość edukacyjną w zakresie ważnych obecnie wartości i postaw proekologicznych. W wybranym przez mieszkańców projekcie muralu przenikają się: tradycja, rozwój oraz natura. Katowice uznawane są za jedno z najbardziej zielonych miast w Polsce, w którym ponad 42 proc. powierzchni zajmują lasy i tereny zielone. Stają się też coraz bardziej nowoczesne, od kilku lat da się w nich zaobserwować postępujące zmiany rozwojowe. Jednym z przykładów takich pozytywnych metamorfoz jest właśnie Galeria Katowicka - mówi twórca muralu, Sebastian Bożek.
– Ekomural w nietypowy sposób komunikuje w otoczeniu nasze prośrodowiskowe podejście. Dodatkowo wpisuje się w założenie uczestniczenia w życiu miasta, bycia w dialogu z jego mieszkańcami i proponowania czegoś więcej, niż tylko oferta zakupowo-usługowa, zgodnie z ideą #citylife, która stanowi podstawę pozycjonowania Galerii Katowickiej – dodaje Joanna Bagińska, dyrektorka Galerii Katowickiej.
Edukacja w przystępnej formie
Zorientowanie na zrównoważony rozwój zamanifestować można w centrum handlowym, aranżując różne przestrzenie i strefy rozrywki, np. instapoint – miejsce do robienia zdjęć i nagrywania filmów. Ten powstały w tym roku w Galerii Katowickiej, obok kolorowych skrzydeł i neonowego napisu, zwraca uwagę ekologiczną, żywą ścianą z mchu chrobotka.
– Nie da się dzisiaj prowadzić centrum handlowego w oderwaniu od tego, co dzieje się ze środowiskiem naturalnym i jak dużą rolę w jego ochronie odgrywa odpowiedzialne i zrównoważone podejście do konsumpcji. Dlatego, obok proekologicznych rozwiązań w całym procesie zarządzania Galerią, inicjujemy działania edukacyjne, odpowiadając na zainteresowanie tą tematyką naszych klientów. Zorientowanie na ekologię to trend, który na pewno będzie nabierał na znaczeniu i będzie dla branży wyzwaniem na kolejne lata – podsumowuje Joanna Bagińska.