Menu główne
Handlowiec 09/2024
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
wtorek, 12 kwietnia 2022
centurm

Z najnowszego raportu Retail Research Forum przygotowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych wynika, że kluczowy wpływ na drugą połowę 2021 r. wciąż miała pandemia. Mimo to, dla branży centrów handlowych był to okres poprawy wyników i nadrabiania strat, spowodowanych przez lockdowny z pierwszej połowy roku.

Obroty najemców od maja wykazywały stałą tendencję wzrostową i były tylko o 0,75% niższe niż w 2019 r. (130,1% obrotów porównując do II półrocza 2020 r.). Odwiedzalność z kolei osiągnęła poziom 92,4% w porównaniu do II połowy 2019 r. i 126,8% do II półrocza 2020 r.

– Branża centrów handlowych nadrabiała w II półroczu 2021 r. straty spowodowane pandemią. Poziomy obrotów były już porównywalne z 2019 r., mimo, że odwiedzalność, w związku z wciąż trwającą pandemią i ostrożnością klientów, była wciąż niższa niż przed pandemią. Wzrosła wartość średniego koszyka zakupowego, co napawa optymizmem, szczególnie w przypadku dużych centrów z szeroką ofertą handlową. Pozytywnie nastraja też fakt, że w 2021 r. inwestorzy wydali ponad 5,7 mld Euro na nieruchomości komercyjne. Choć to niższy poziom od rekordowych obrotów z 2019 r., to w porównaniu do 2020 r. widać już 7% wzrost. Oznacza to, że polski rynek inwestycyjny wraca do formy – ocenia Krzysztof Poznański, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych.

W drugiej połowie 2021 roku polski rynek handlowy wzbogacił się o ponad 250 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej. Najpopularniejszym formatem pozostają centra handlowe, które stanowią 84% wszystkich zasobów. Udział parków handlowych wzrósł do około 14%, a 2% stanowią centra wyprzedażowe, tzw. outlety. Ponad połowa (54%) powierzchni handlowej zlokalizowana jest w największych aglomeracjach, 34% w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców i 21% w grupie miast do 100 tys. mieszkańców.

źródło: Retail Research Forum/PRCH