Menu główne
Handlowiec 07/2021
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
czwartek, 17 lutego 2022
mall

Jak wynika z raportu Cushman & Wakefield, mimo pandemii rośnie liczba oddanej powierzchni handlowej. Agencja właśnie opublikowała dane za ubiegły rok, z których wynika, że w 2021 r. oddano do użytkowania prawie pół miliona mkw. powierzchni handlowej. Rok 2021 to dominacja małych parków handlowych i nowych magazynów. Rośnie także optymizm wśród konsumentów, którzy przełamują obawy przed tradycyjnymi zakupami.

Z analizy agencji wynika także, że coraz więcej buduje się w mniejszych miastach - obecnie powstaje tam 60% powierzchni handlowej. Godny odnotowania jest rosnący udział najmłodszego z formatów handlowych, czyli powierzchni handlowych zlokalizowanych w dużych, multifunkcyjnych inwestycjach, który w 2021 roku wyniósł 7%. Format ten obejmuje takie projekty jak fabryka Norblina czy Browary Warszawskie – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Associate Director, Cushman & Wakefield.

Ponad 60% budowanej obecnie powierzchni handlowej zostanie dostarczone na rynki mniejszych miast o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców. Na koniec 2021 roku w trakcie budowy było ponad 370 tys. mkw. powierzchni handlowej z terminem otwarcia na lata 2022-2023. Największe projekty zlokalizowane są w Warszawie, Krakowie, Bełchatowie oraz Andrychowie, natomiast większość wszystkich inwestycji zlokalizowana jest w mniejszych miastach. Ponad 60% obiektów będących w budowie to parki handlowe.

Agencja opublikowała także dane związane z ruchem w centrach handlowych. Po raz pierwszy od początku pandemii zanotowano wzrost w średniej odwiedzalności w centrach i parkach handlowych – w listopadzie 2021 roku zarejestrowano średnio 411,2 tys. odwiedzających na jedno centrum handlowe. Stanowi to 9% wzrost w porównaniu do 2019 roku.

Dodatkowo małe i średnie obiekty handlowe pokazały wyższą odporność na skutki pandemii w porównaniu do obiektów o dużej i bardzo dużej skali. Spadki odwiedzalności i obrotów były w nich znacznie niższe, a możliwość odrabiania strat następowała szybciej niż w przypadku większych obiektów.

źródło: Cushman & Wakefield