Według wyników badania Antal Global Snapshot, 36% pracodawców deklaruje zatrudnianie specjalistów i menedżerów pod koniec II i na początku III kwartału br. w branży FMCG. Z obserwacji konsultantów Antal International wynika, że obecnie ciekawą pracę znaleźć mogą szczególnie marketingowcy i pracownicy działów sprzedaży.
Sytuacja na rynku zatrudnienia specjalistów i menedżerów ds. marketingu oraz sprzedaży w FMCG jest stabilna, jednak wiele firm nadal nie powróciło do stanu sprzed spowolnienia gospodarczego, kiedy to liczbę etatów redukowano. Echo tego okresu najgłośniej rozbrzmiewa na wschodzie i południu kraju. Mimo to, powoli wyniki sprzedażowe firm zwiększają się. To stwarza możliwości dodatkowych inwestycji np. w innowacje, co wiąże się np. ze zwiększeniem liczby projektów rekrutacyjnych, między innymi w działach marketingu produktowego czy działach sprzedaży.
Kogo poszukują pracodawcy? Pracodawcy w branży FMCG najczęściej poszukują kandydatów na stanowiska: Brand Manager, Product Manager, Trade Marketing Manager, Key Account Manager oraz Regional Sales Manager.
Na branżowym rynku pracy, w działach marketingu najbardziej cenieni są specjaliści z około
2-3-letnim doświadczeniem w dużych koncernach międzynarodowych. Idealny kandydat będzie mógł pochwalić się osiągnięciami w zakresie zarządzania najbardziej prestiżowymi i rozpoznawalnymi markami na polskim rynku.
„Biegła znajomość języka angielskiego jest warunkiem koniecznym. Pracodawcy chętnie też zatrudniają absolwentów Szkoły Głównej Handlowej, którzy ukończyli kierunki takie, jak: ekonomia, zarządzanie czy marketing. Wykształcenie wciąż jednak ustępuje miejsca doświadczeniu zawodowemu." - komentuje Aneta Klepkowska, konsultant Antal International, specjalizująca się w rekrutacji specjalistów i menedżerów do działów marketinguw FMCG.
W przypadku stanowisk sprzedażowych, od idealnego Key Account Managera pracodawcy oczekują 3-4 letniego doświadczenia we współpracy z największymi sieciami handlowymi, umiejętności negocjacyjnych, komunikatywności, świetnej organizacji czasu pracy oraz znajomości języka obcego. Cechy najbardziej pożądane w przypadku Regional Sales Managera to również 3-4 letnie doświadczenie na podobnym stanowisku, wiedza na temat poszczególnych dystrybutorów oraz sieci lokalnych w danym regionie oraz doświadczenie w zarządzaniu zespołem 6-10 przedstawicieli handlowych.
Ile można zarobić w FMCG? Doświadczenie jednak nie zawsze pokrywa się z wysokością wynagrodzenia. Rozbieżności są znaczące i uzależnione od lokalizacji, wielkości firmy oraz jej kapitału. Przykładowo, według badania wynagrodzeń Antal International przeprowadzonego w pierwszej połowie bieżącego roku na podstawie ponad 200 projektów rekrutacyjnych, zarobki Brand Managerów wahają się między 9000 a 16 000 PLN brutto miesięcznie. W Warszawie Brand Manager zarabia średnio między
12 000 PLN a 13 000 PLN brutto miesięcznie. W pozostałej części kraju stawki na tym stanowisku nie przekraczają 10 000 PLN. Stawki Marketing Managerów również są bardzo zróżnicowane. W sektorze FMCG wynagrodzenia w międzynarodowych korporacjach na tym stanowisku sięgają powyżej 20 000 PLN brutto miesięcznie. Stawki w nieco mniejszych firmach oscylują w granicach 17 000-18 000 PLN brutto miesięcznie.
Pensja osoby na stanowisku Regional Sales Managera w województwie dolnośląskim w sektorze FMCG wynosi 5500 PLN brutto miesięcznie; w Warszawie w tej samej branży - to ok. 6000-8000 PLN brutto miesięcznie. „Tak znaczące różnice wynikają m.in. z różnego zakresu obowiązków
na stanowiskach menedżerskich oraz wielkości i zasięgu działania samej firmy. Czasami menedżer jest odpowiedzialny za wąski zakres działalności firmy i pracę niewielkiego zespołu - 2-3 osób. W innej firmie stanowisko o takiej samej nazwie będzie obejmowało koordynowanie pracy nawet kilkudziesięciu osób na terenie całego kraju" - wyjaśnia Monika Tryc, Team Leader Antal International, specjalizująca się w rekrutacji specjalistów i menedżerów marketingu i sprzedaży w branży FMCG.
Jednak z obserwacji konsultantów Antal International wynika, że powoli wysokość wynagrodzenia przestaje być głównym motywatorem dla specjalistów z branży marketingowej. Na rynek wchodzi pokolenie Y, dla którego przedstawicieli często poziom satysfakcji zawodowej i możliwości godzenia pracy zawodowej z życiem prywatnym jest ważniejszy od osiąganych zarobków. „Aby skusić doświadczonego Key Account Managera lub Regional Sales Managera do podjęcia pracy w danej firmie, oprócz satysfakcjonującego wynagrodzenia pracodawca musi zaproponować większą odpowiedzialność, korporacyjne środowisko pracy, atrakcyjne budżety promocyjne i narzędzia pracy, np.: samochód. Kandydaci przed decyzją o podjęciu zatrudnienia zdobywają także wiedzę
o profesjonalizmie przełożonych i zespole, z którym będą pracować." - twierdzi Monika Tryc, Team Leader Antal International, specjalizująca się w rekrutacji specjalistów i menedżerów sprzedaży w branży FMCG.
Na rynku pracy widoczny jest masowy exodus specjalistów ds. marketingu z dużych międzynarodowych, zarządzanych przez odległą centralę organizacji, do nieco mniejszych spółek, w których lokalny wpływ na wsparcie produktów i marek oraz możliwości kreacji, jest odwrotnie proporcjonalny do ich wielkości i zasięgu. „Kandydaci coraz częściej decydują się obniżyć oczekiwania finansowe na rzecz posiadania realnego wpływu na kształt strategii marketingowych dla zarządzanych przez nich marek. Częstym scenariuszem kariery jest zdobycie warsztatu pracy w dużej korporacji, a następnie przejście do średniej wielkości firmy, w której Marketing Manager ma możliwość ścisłej specjalizacji i wdrażania swoich pomysłów i idei." - zauważa Aneta Klepkowska, konsultant Antal International, specjalizująca się w rekrutacji do działów marketingu w FMCG.
Specjaliści i menedżerowie w branży marketingowej ostrożnie i z dystansem rozpatrują jednak możliwość rozwoju w strukturach firm właścicielskich. Obawy wynikają przede wszystkim z przekonania, że w takiej firmie często nie ma możliwości implementowania własnych rozwiązań, gdyż ostatnie słowo należy do właściciela.
(Źródło: Antal International)