Menu główne
Handlowiec 12/2023
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
środa, 15 kwietnia 2020
Pixabay

Trwa wojna z pandemią COVID-19 i kryzysem, jaki ta choroba niesie. Podczas, gdy cała branża, skupiająca ponad 550 centrów handlowych, apeluje o wsparcie rządu, równolegle trwa pomoc potrzebującym na poziomie lokalnym w całej Polsce. Od początku trwania pandemii sektor miejsc handlu i usług zaangażował się w pomoc przekazując kilka milionów sztuk sprzętu ochronnego i medycznego, przygotowując posiłki, nie zabrakło również wsparcia finansowego.

Biznes z sercem w dobie pandemii

Pandemia koronawirusa bardziej niż kiedykolwiek pokazała, że działania CSR i charytatywne realizowane przez centra handlowe są ważnym wsparciem dla społeczeństwa. Szczególnie jest to widoczne na poziomie lokalnym, gdzie centra handlowe współpracują z samorządami, aby kierować pomoc bezpośrednio do konkretnych instytucji czy organizacji. Polska Rada Centrów Handlowych poprosiła swoich członków o przekazanie informacji nt. prowadzonych działań wspierających walkę z koronawirusem i o ile działania najemców skupiały się na pomocy na szczeblu ogólnopolskim, tak działania zarządców i właścicieli były realizowane na rzecz lokalnych społeczności.

Miliony sztuk sprzętu medycznego i ochronnego oraz pomoc międzyludzka

Pomoc branży retail rozpoczęła się wraz z momentem wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego, kiedy to było wiadomo, że konieczne będzie doposażenie szpitali czy innych placówek medycznych w podstawowy sprzęt ochronny i medyczny. Pomoc zaczęła spływać szerokim strumieniem, wspólnie przekazano kilka milionów maseczek, rękawiczek, płynów do dezynfekcji oraz innych środków ochrony. W Poznaniu doposażano szpitale w mikrofalówki, koce czy pościele. W całej Polsce zakupiono książki dla seniorów, przekazano komputery dla dzieci z ubogich rodzin, oferowano pomoc w odrabianiu lekcji, a w Łodzi udostępniono także nośniki outdoorowe. W Krakowie i we Wrocławiu wspierane są inicjatywy takie jak zakup folii PET do przyłbic. Większość działań centrów handlowych jest nadal prowadzona pod wspólnym hashtagiem #centraotwartenapomoc. Pojawiły się liczne inicjatywy sektora gastronomicznego w wielu obiektach, które zorganizowały się wokół akcji #wzywamyposiłki. Jej głównym celem jest dostarczanie posiłków dla pracowników medycznych, jak i innych służb na co dzień stojących na pierwszej linii walki z koronawirusem. Obecnie cała branża obiektów handlowych dba także o to, aby rodziny seniorów czy osób potrzebujących miały zapewniony prowiant.

Wspólna pomoc i informowanie o niej

– Sektor obiektów handlowych jest jednym z tych, który najbardziej ucierpiał na skutek wprowadzonych ograniczeń związanych z koniecznością zamknięcia lokali większości najemców, jednak widać, że wszystkich łączy chęć pomocy. Centra handlowe na swoich stronach internetowych i kanałach społecznościowych informują także o inicjatywach pomocowych swoich najemców i wiele z nich podejmują wspólnie – podkreśla Radosław Knap, dyrektor generalny PRCH. – Jako stowarzyszenie zachęcamy do dzielenia się z nami dobrymi praktykami z całej Polski pisząc do nas i dodając hashtag #PRCHdocenia.

Pozytywny jest fakt, iż w momencie, gdy normalne funkcjonowanie handlu i usług zostało zatrzymane, to lokalne społeczności potrafią się jednoczyć, przekazując swoje potrzeby, a właściciele i zarządcy – słuchać i odpowiadać na nie i jednocześnie świadczyć tę pomoc wspólnie ze swoimi najemcami.

Apsys

– Apsys Polska, wraz z właścicielami obiektów, którymi zarządza, nie zapomina o klientach. Działania, które wspólnie podejmujemy odpowiadają na potrzeby lokalne. Na Śląsku sfinansowaliśmy produkcję 500 przyłbic ochronnych dla 30 śląskich szpitali, w Warszawie finansujemy zakupy zestawów edukacyjnych dla rodzin, które najbardziej tego potrzebują, w Łodzi wyrażamy naszą wdzięczność personelowi medycznemu prowadząc w ich imieniu szeroko zakrojoną kampanię outdoorową i finansujemy posiłki dla personelu jednego z największych łódzkich szpitali, w Poznaniu staramy się służyć kreatywną pomocą w zakresie aktywności domowych – mówi Agnieszka Tomczak-Tuzińska, dyrektor marketingu Apsys Polska.

EPP

– Nasze działania koncentrują się na pomocy szpitalom i lokalnym społecznościom w miastach, w których działają nasze centra. Przekazujemy maseczki ochronne, które kupujemy od jednego z naszych najemców, wspierając jednocześnie jego biznes. Przekazujemy też przyłbice, środki do dezynfekcji, kombinezony ochronne, koce i kubki termiczne, jeżeli jest taka potrzeba. Fundujemy też posiłki dla służb medycznych – one także pochodzą od naszych najemców. Nie zapominamy o osobach przebywających na kwarantannie, starszych, samotnych i najbardziej potrzebujących. Przygotowaliśmy dla nich książki i gry planszowe, by chociaż odrobinę umilić im ten trudny czas – mówi Urszula Matej-Bil, dyrektor ds. komunikacji, EPP.

Master Management Group

– Zarządzane przez nas obiekty w Kutnie i w Ełku od zawsze odpowiadają na potrzeby lokalnej społeczności, tak więc i teraz kiedy pojawiły się prośby o pomoc, nie pozostaliśmy bierni. Wsparliśmy personel medyczny i Centrum Krwiodawstwa przekazując im maseczki i inne materiały ochrony osobistej – podkreśla Karolina Żelazek – Majcher, dyrektor ds. PR i marketingu w Master Management Group.

Metro Properties

– W tym bardzo trudnym okresie dla całej Polski i każdej branży, szczególnie widzimy potrzebę wsparcia ciężko pracujących służb, które borykają się z niedoborami sprzętu. Jeśli możemy pomóc – to z chęcią to robimy, a dzięki zebranym lokalnie informacjom dotyczącym konkretnego zapotrzebowania, możemy tę pomoc nieść w maksymalnie efektywny sposób. Sprawna mobilizacja Centrów Handlowych M1 zaowocowała przekazaniem ponad 125 tysięcy sztuk sprzętu i środków czystości, które pomogą w codziennej walce z epidemią. Wśród zakupionych artykułów pierwszej potrzeby znalazły się różnego rodzaju maski i rękawiczki (ponad 58 tysięcy sztuk), a także dość nieoczywiste zaopatrzenie, jak ręczniki papierowe (prawie 53 tysiące) czy 3 tysiące litrów wody do picia. Ponadto dziesiątki litrów płynów do dezynfekcji oraz mydła, kuchenki mikrofalowe i czajniki elektryczne oraz fartuchy chirurgiczne i ochraniacze na buty – mówi Jakub Jarczewski Head of PR METRO PROPERTIES.

NEPI Rockcastle

– W tym ciężkim okresie wspieramy tych, którzy przez ciągły kontakt z wirusem są narażeni najbardziej – personel medyczny. Każda z galerii dostarcza pomoc w odpowiedzi na indywidualne potrzeby lokalnych placówek medycznych, a nasi pracownicy pozostają w stałym kontakcie ze szpitalami, aby w razie potrzeby podejmować dalsze kroki. W 9 miastach przekazaliśmy 10 tys. maseczek, 3,5 tys. przyłbic medycznych oraz 2 tys. litrów płynów dezynfekujących. Ponadto, w zależności od potrzeb i możliwości, dostarczamy inny asortyment, taki jak gogle, kombinezony, rękawiczki, środki higieny osobistej czy paczki energetyczne – mówi Dominik Piwek, Head of Marketing & PR w NEPI Rockcastle. – Wspieramy także oddolne akcje pomocy – galeria Focus Mall w Zielonej Górze dostarczyła zapas folii PET do produkcji przyłbic na drukarkach 3D, a Focus Mall w Piotrkowie Trybunalskim zaopatrzyła w środki ochrony osobistej wolontariuszy Widzialnej Ręki rozdających paczki świąteczne.

Stary Browar

– Co roku przed Wielkanocą nasze centrum wypełnia się kultowymi już figurkami zajęcy. W tym roku postanowiliśmy wykorzystać ich popularność i część dochodu ze sprzedaży przeznaczyć na wsparcie i ochronę lokalnych służb medycznych, które z koronawirusem walczą na pierwszym froncie. Stary Browar zamówił maseczki wielokrotnego użytku dla Szpitala Miejskiego im. Józefa Strusia w Poznaniu. Wspólnie z firmą odpowiedzialną za produkcję browarowych zajęcy pracujemy też nad produkcją ochronnych przyłbic dla pracowników jednego z poznańskich szpitali – mówi Magdalena Kowalak, prezes spółki zarządzającej Starym Browarem.

Unibail Rodamco Westfield

– Współpracujemy z warszawskimi (m.in. szpital MSWiA) i dolnośląskimi szpitalami przekazując im tysiące sztuk sprzętu ochronnego i medycznego. Nie zapominamy również o dotarciu do seniorów i ubogich rodzin, którym we współpracy z warszawskim fundacjami dostarczamy posiłki oraz produkty do ich przygotowania – podkreśla Grzegorz Grajkowski, Dyrektor Operacyjny Unibail-Rodamco-Westfield Polska, posiadającej w swoim portfolio takie centra handlowe jak Westflield Arkadia, Galeria Mokotów, Wroclavia czy Galeria Wileńska.

Foto: Pixabay