Menu główne
Handlowiec 03/2019
slajd 1
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Tytuł po raz pierwszy ukazał się w 1923 roku
Aktualności
wtorek, 18 września 2018
omnichannel

Systemy informatyczne i nowoczesne technologie są fundamentem strategii omnichannel. Bez nich jej budowanie, wdrożenie, a następnie realizacja są niemożliwe. Dlatego, aby taktyka wielokanałowego kontaktu z klientem zakończyła się sukcesem, niezbędne jest zastosowanie takich rozwiązań, jak analityka biznesowa czy automatyzacja procesów.

Pozwalają one na budowanie lepszych relacji z klientem oraz mają ogromny wpływ na stopień zadowolenia kupujących z dostępnej oferty oraz sposobu zrealizowanych transakcji. W raporcie „Digitalizacja handlu detalicznego – strategia omnichannel w praktyce”, znajduje się szereg wskazówek, które podpowiadają jak stosować nowoczesne technologie, aby proces sprzedażowy działał jak dobrze naoliwiona maszyna

Wielu przedsiębiorców, niezależnie od branży w której prowadzi działalność biznesową, często korzysta z systemów informatycznych od kilku dostawców. Pierwszym krokiem w na drodze do transformacji omnichannel powinna być integracja wszystkich systemów, tak, aby informacje dotyczące klientów były przesyłane w jedno miejsce, które stanie się źródłem danych. Jest to bez wątpienia najtrudniejszy etap całego procesu, ale konieczny. W efekcie taka integracja daje detalistom możliwość podejmowania właściwych decyzji.

Wszystkie czynności wykonywane przez klientów są dla przedsiębiorców handlu detalicznego źródłem cennych informacji. Kadra kierownicza oraz menedżerowie muszą posiadać do nich dostęp, aby mieć całościowy pogląd na wyniki sprzedaży. Na ich podstawie podejmują decyzje o asortymencie wprowadzanym do sklepów, wyborze danego dostawcy, wysokości cen oraz przewidują jakie produkty, kiedy i w jakiej ilości należy zamawiać, analizując stany magazynowe czy wreszcie zarządzać zwyczajami oraz oczekiwaniami klientów.

W raporcie „Digitalizacja handlu detalicznego – strategia omnichannel w praktyce” czytamy, że integracja danych dotyczących zaopatrzenia, sprzedaży i klientów i uformowanie jednej bazy danych stanowi podstawę analizy skuteczności operacji danej firmy. Dzięki temu, detaliści mogą oceniać wydajność konkretnych kanałów sprzedaży i sklepów, obliczać rotację zapasów i dokonywać ewaluacji skuteczności kampanii marketingowych oraz oceniać potencjał danych artykułów. Systemy analizy biznesowej zazwyczaj pozwalają na monitorowanie danych z uwzględnieniem różnych poziomów szczegółowości (kanał, region, przedział czasowy, kategoria artykułu itp.), co umożliwia zrozumienie wyników i dokonywanie świadomych decyzji na podstawie różnorodnych raportów ukazujących aktualne trendy wydajnościowe dotyczące sprzedaży i zasobów.

Nie tylko sprzedaż uruchamia „dialog” między systemami. Również analiza biznesowa może rozpocząć szereg procesów i czynności w zależności od obecnej lub przewidywanej sytuacji.  „Na przykład, analizowane dane mogą wskazywać, że sprzedaż danego produktu w sklepie A stale spada i że prognozy sprzedaży nie są optymistyczne. W takim przypadku system może automatycznie wysłać ostrzeżenie do managera i zasugerować gotowe rozwiązania wymagające tylko jednego kliknięcia, takie jak „przenieś ze sklepu A do sklepu B” lub „przeceń artykuł o 20%” .