UOKiK: zgoda na przejęcie przez Eurocash kontroli nad właścicielem sieci sklepów Mila
UOKiK przeprowadził postępowanie i badanie rynku. które pokazały, że transakcja nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji, zaś konsumenci nadal będą mieli duży wybór sklepów. – Z ustaleń urzędu wynika, że w żadnej miejscowości, gdzie działają placówki należące do Eurocash i Domelius nie dojdzie do ograniczenia konkurencji. Przedsiębiorcy będą musieli w tych miejscach konkurować z innymi sprzedawcami. Oznacza to również, że konsumenci będą tam mieli nadal duży wybór sklepów. Dlatego wydaliśmy zgodę na koncentrację – powiedział wiceprezes UOKiK, Michał Holeksa.
Według UOKiK, chociaż działalność uczestników koncentracji pokrywa się w zakresie detalicznej sprzedaż artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku (AKCU) przejęcie Mili przez Eurocash nie doprowadzi do ograniczenia konkurencji. W komunikacie UOKiK-u czytamy: „Analiza tej sprawy i dotychczasowe orzecznictwo urzędu pokazują, że konkurencja pomiędzy sklepami ma charakter asymetryczny. Placówki tradycyjne muszą rywalizować z wielkopowierzchniowymi, które z kolei nie muszą się liczyć z konkurencją mniejszych sklepów. Sprzedawcy rywalizują ze sobą na lokalnych rynkach. Większe sklepy – na obszarze o promieniu do 10-15 minut jazdy samochodem. Teren rywalizacji pomiędzy tradycyjnymi sklepami wynosi do kilometra. To dlatego, że konsumenci robiąc zakupy w mniejszych placówkach, zazwyczaj chcą dotrzeć tam pieszo w ciągu kilku lub najwyżej kilkunastu minut.”
Przypomnijmy, że transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Taka zgoda na dokonanie koncentracji może jednak wygasnąć, jeżeli transakcja nie zostanie dokonana w terminie 2 lat od ich wydania.
W tym przypadku przedsiębiorcy prowadzą zarówno sklepy tradycyjne o wielkości poniżej 350m2, jak i wielkopowierzchniowe (350-2000 m2). Eurocash jest organizatorem sieci sklepów detalicznych, m.in. Delikatesy Centrum, Groszek, czy Lewiatan. Zajmuje się również sprzedażą hurtową AKCU. Właścicielem sieci Mila jest spółka Domelius z Cypru.